اتمر: حملات طالبان در تبانی با جنگجویان خارجی، نقض آشکار حقوق بشر است

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 118210

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه طی تماس ویدئویی با میشل بشلت جریا، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل، پیرامون تشدید حملات، نقض حقوق بشری از جانب طالبان و فاجعه بشری ناشی از آن صحبت کرد.

اتمر در این گفتگو به وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان و افزایش بی سابقه حملات بی‌رحمانه طالبان به مردم افغانستان که موجب کشتار غیر نظامیان و آوارگی مردم شده است اشاره کرد.

اتمر، حملات طالبان را که در تبانی با جنگجویان خارجی و گروه‌های تروریستی در افغانستان صورت می‌گیرد نقض آشکار و گسترده قوانین بین‌المللی حقوق بشر دانسته، و آن را فاجعه بشری خواند.

وی همچنین به حسن‌نیت و انجام تعهدات جمهوری اسلامی افغانستان برای دریافت راه حل سیاسی به شمول رهایی بیشتر از ۵ هزار زندانی طالبان با آن که طرف توافقتنامه دوحه نبوده اشاره کرد.

وزیر امور خارجه برگشت زندانیان رها شده طالبان به صفوف جنگ، تشدید حملات و محمکه صحرایی افراد ملکی و کشتار مردم بی‌گناه، تقویت روابط طالبان با گروه‌های تروریستی و همچنان عدم علاقمندی شان برای مذاکرات صلح را نقض واضح توافقنامه دوحه از جانب این گروه دانست.

وی حملات وحشیانه طالبان و کشتار مردم بی‌گناه، محکمه صحرایی اسرای جنگی، آزار و شکنجه زنان، محروم ساختن زنان و دختران از حق کار و آموزش در ساحات تحت تصرف طالبان را فاجعه بشری خوانده و مایه نگرانی عمیق افغانستان و جامعه جهانی توصیف کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به گزارشات نهاد‌های معتبر بین‌المللی در خصوص مستندسازی نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از جانب طالبان در افغانستان، اعمال این گروه در افغانستان را فاجعه بشری خواند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟