اتحادیه اروپا: طالبان باید روندی را در افغانستان ایجاد کند که مردم در مورد نظام سیاسی نظر دهند

  • انتشار: ۱۸ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 133604

توماس نیکلسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا در پایان سفر خود به کابل نوشته که حکومت سرپرست باید روندی را ایجاد کند که زنان و مردان بالغ در آن بتوانند در مورد نظام سیاسی نظر دهند.

نیکلسن شب گذشته (۱۷ میزان) در یک اعلامیه‌ای که گفته که او در کابل با فعالان زن، نمایندگان جامعه مدنی، قضات سابق، کارشناسان حقوقی و مقام‌های حکومت سرپرست دیدار کرده‌است.

او افزوده است: «من از طالبان می‌خواهم که روندی را ایجاد کنند که به هر مرد و زن بالغ افغان اجازه می‌دهد در مورد نظام سیاسی، رهبران و سیاست‌ نظر داشته باشند.»

به گفته او، فراگیری دولت راهی به سوی مشروعیت و صلح پایدار در افغانستان است.

نماینده‌ ویژه اتحادیه‌ اروپا علاوه کرده است که این اتحادیه متعهد به تعامل با امارت اسلامی است و این اقدام بهتر از بستن درها است.

نیکلسن تاکید کرده است: ما همچنان متعهد به حفظ افغانستان در اجندای بین‌المللی هستیم. من به مقامات دفاکتو یادآوری می‌کنم که زمان کوتاه است و آن‌ها نیز باید اقدام کنند.

او در بخش از اعلامیه به زمستان پیش رو اشاره کرده و گفته که این زمستان سخت خواهد بود و درخواست کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل نیز تنها ۴۵ درصد تمویل شده‌است.

نیکلسن از چین، روسیه و سازمان همکاری اسلامی خواسته است که با افزایش چشم‌گیر کمک‌های بشردوستانه از بریتانیا، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگران الگوبرداری کنند.

او وضعیت بشری در افغانستان را رو به وخامت خوانده و گفته است که نگرانی‌های عمده درباره‌ حقوق زنان و دختران، حقوق هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌ها و محدودیت‌های شدید بر آزادی بیان وجود دارد.

نماینده‌ ویژه اتحادیه‌ اروپا گفته است که حکومت سرپرست باید قاطعانه به افزایش تعداد حملات تروریستی در افغانستان پاسخ دهد.

او افزوده است که حکومت سرپرست موظف است از همه افغان‌ها محافظت کند و عاملان آن را براساس یک روند قانونی به عدالت بسپارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟