اتحادیه اروپا: خبرنگاران نباید هدف حمله قرار بگیرند

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۴۰۱
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 135713

دفتر اتحادیه اروپا در کابل، امروز یک‌شنبه، ۲۱ حوت، با نشر بیانیه‌ای، خواهان توقف حملات علیه خبرنگاران در افغانستان شد.

رافائلا لودیس؛ کاردار دفتر اتحادیه اروپا در کابل تأکید کرده است که خبرنگاران نباید هدف قرار داده شوند.

او افزوده که خبرنگاران زندگی خود را به‌خاطر وظیفه‌شان به خطر می‌اندازند و باید از آنان محافظت شود.

این در حالی است که خبرگزاری صدای افغان روز گذشته از وقوع انفجار در دفتر این خبرگزاری در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ خبر داده‌ گفت که دفتر این خبرگزاری و مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان در مزار شریف، هدف انفجار گرفته است و در آن سه نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

این انفجار با واکنش‌های شدید خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه‌ها مواجه شده است. کمیته بین‌المللی مصونیت خبرنگاران در واکنش به این حمله گفته است که هدف قرار دادن خبرنگاران اقدامی «بزدلانه» و  «نفرت‌انگیز» است.

کمیته بین‌المللی مصونیت خبرنگاران همچنین گفت که طالبان باید به‌ سرعت در این مورد تحقیق کنند، عاملان آن را به دست عدالت سپرده و به مصونیت کسانی که خبرنگاران را هدف قرار می‌دهند، پایان دهند.

این نهاد حامی خبرنگاران افزوده که افغانستان در فهرست جهانی مصونیت از مجازات کمیته بین‌المللی مصونیت خبرنگاران در سال ۲۰۲۲، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است‌.

این فهرست کشورهایی را که بدترین سوابق را در قتل خبرنگاران دارند، نشان می‌دهد.

در همین حال، یوناما یا هیات معاونت سازمان ملل متحد نیز با نشر پیامی این حمله را محکوم کرد.

به گزارش افق، وزارت خارجه ایران نیز با نشر اعلامیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرده‌، در اعلامیه وزارت خارجه ایران آمده: ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت خارجه حمله ناجوانمردانه تروریستی به محل نشست خبرنگاران در دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) و مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان در شهر مزار شریف افغانستان را به شدت محکوم کرد.

انجمن ژورنالیستان افغان – کانادا نیز ضمن محکوم کردن حمله بر خبرنگاران در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، گفته است که در این حمله دست‌کم سه خبرنگار کشته و ۱۰ خبرنگار زخمی شده‌اند.

انجمن ژورنالیستان افغان – کانادا با نشر پیامی در فیسبوک گفت: «بر‌اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های محلی و خبرنگاران در بلخ منتشر کرده‌اند، در انفجار مرکز فرهنگی تبیان حداقل سه تن از خبرنگاران کشته و ۱۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟