اتحادیه اروپا بار دیگر اعلام کرد که از مقاومت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 138124

توماس نیکلاسن، نماینده‌ی ویژه‌ اتحادیه اروپا برای افغانستان در پایان سفر خود به این کشور، موضع عدم حمایت از مقاومت مسلحانه علیه طالبان را تکرار کرده است.

او در بیانیه‌ای که دیروز (سه شنبه، ۱۹ ثور) منتشر شده، گفته است که بسیاری از «افغانستانی»ها ادعای طالبان مبنی بر پایان جنگ را تصدیق می‌کنند و این را فرصتی می‌دانند که از آن برای ختم چرخه‌ی خشونت استفاده شود.

نیکلاسن افزوده است: «در این زمینه، من موضع صریح اتحادیه اروپا مبنی بر عدم حمایت سیاسی، مادی یا غیره از مقاومت مسلحانه‌ی افغانستان را تکرار می‌کنم.»

او همچنین گفته است که طالبان را تشویق می‌کند تا با گفت‌وگو با اقشار جامعه‌ی افغانستان، یک راه بدیل ارائه دهند.

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ی خود با اشاره به نشست اخیر در دوحه گفته است که این نشست یک ابتکار خوشایند سازمان ملل متحد بود تا یک‌بار دیگر افغانستان را در کانون توجه قرار دهد.

به‌گفته‌ی او، در بحث‌ها، دیدگاه ثابتی وجود داشت، این‌که شرایطی فراهم نیست که جامعه‌ی بین‌المللی طالبان را به‌عنوان یک دولت قانونی به رسمیت بشناسد.

نماینده‌ی ویژه اروپا در عین حال گفته است که تعامل با طالبان و دیگر‌ «افغانستانی»ها باید برای رسیدگی به نگرانی‌های مشترک از جمله امنیت و مبارزه با تروریسم ادامه یابد.

به‌گفته‌ی او، حکومت فراگیر، حمایت از حقوق بشر، جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی و قاچاق انسان، مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر و ثبات اقتصاد افغانستان نیز ضروری است.

نماینده‌ی ویژه اروپا در ادامه بیانیه‌ی خود گفته است که او در جریان سفرش به افغانستان با مقام‌های طالبان، از جمله رییس استخبارات این گروه دیدار کرده است.

به‌گفته‌ی او، مقام‌های طالبان بر تعهد این گروه تأکید کردند که از خاک افغانستان برای تهدید امنیت سایر کشورها استفاده نخواهد شد.

همچنین در بیانیه‌ی نیکلاسن آمده است که طالبان یک‌بار دیگر تعهد قاطع شان را برای مبارزه با داعش تکرار کرده‌اند.

او در بخشی از بیانیه‌ی خود وضعیت بشردوستانه در افغانستان را همچنان تیره‌وتار خوانده و گفته است که بیش از ۲۸ میلیون «افغانستانی» نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

با این حال، نیکلاسن اشاره کرده است که تنها هفت درصد از درخواست ۴.۶ میلیارد دالری سازمان ملل تأمین شده است.

او در بیانیه‌ی خود خواستار لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران نیز شده است.

به‌گفته‌ی نماینده‌ی اروپا، منع کار زنان برای سازمان ملل، موانع چالش‌برانگیزی برای یوناما و نهادهای کمک‌رسان ایجاد می‌کند.

او افزوده است که این ممنوعیت همچنین چندین ماده از منشور ملل متحد را نقض می‌کند؛ سازمانی که طالبان آرزوی تصاحب کرسی افغانستان در آن را دارند.

او اضافه کرده است که بسیاری از جنبه‌های دیگر وضعیت حقوق بشر در افغانستان همچنان عمیقا نگران‌کننده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟