ابراز نگرانی روسیه از احیای نفوذ آمریکا در افغانستان

  • انتشار: ۱۲ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135158

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان می‌گوید که کشورش نگران تلاش‌های امریکا برای بازگرداندن نفوذ خود در افغانستان است.

به نقل از اطلاعات روز، کابلوف در گفت‌وگو با یک رسانه‌ی هندی گفته است که روسیه به‌طور خاص نگران تلاش‌هایی است که ایالات متحده امریکا هنوز برای بازگرداندن توانایی‌های کنترل و تأثیرگذاری بر روندهای در حال انجام در افغانستان انجام می‌دهد.

او به ایجاد زیرساخت‌های نظامی امریکا در کشورهای همسایه‌ی افغانستان اشاره کرده است.

این دیپلمات روسی علاوه کرده است که خطر گسترش تروریسم از افغانستان به کشورهای همسایه‌ی این کشور در کانون توجه روسیه است.

او افزوده است که در چهارمین نشست رایزنی‌های فرمت مسکو در مورد افغانستان، شرکت‌کنندگان بر اهمیت ویژه‌ی مقابله با تهدید تروریستی ناشی از خاک افغانستان تأکید کردند.

کابلوف علاوه کرده که بیانیه‌ی مشترک فرمت مسکو اکیدا به افغانستان توصیه می‌کند که تعهدات خود را برای ریشه‌کن کردن تروریسم و قاچاق مواد مخدر انجام دهد و گام‌های آشکارتری را علیه تمام سازمان‌های تروریستی بردارد.

او گفته که باید از اقدامات ضد تروریسم دولت طالبان قدردانی کرد؛ اما به‌گفته‌ی او، اقدامات طالبان کافی نیست.

کابلوف در بخشی از مصاحبه‌ی خود گفته است که چشم‌انداز به رسمیت شناختن رسمی بین‌المللی رژیم طالبان، بستگی به این دارد که آیا کابل شرایط تعیین شده را می‌پذیرد یا خیر.

به‌گفته‌ی او، این شرایط تکمیل روند صلح بین‌الافغانی، تشکیل ساختارهای قدرت واقعا فراگیر که منعکس‌کننده‌ی منافع تمام نیروهای کلیدی قومی و سیاسی کشور باشد، تلاش مؤثر برای ریشه‌کن کردن تهدیدات تروریستی و مواد مخدر و احترام به اصول اساسی حقوق بشر است.

کابلوف علاوه کرده است که به نظر او، عدم همه‌شمول بودن دولت طالبان عامل اصلی بازدارنده برای به رسمیت شناختن بین‌المللی این دولت است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟