آیا پنجشیر تبدیل به افغانستان خواهد شد؟

  • انتشار: ۱۳ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 119981

طالبان عملا جنگ و درگیری نظامی را با مقاومت پنجشیر شروع کرده اند. نیروهای طالب با ادوات جنگی خود و همچنین تجهیزات ارتش از هم پاشیده افغانستان و باقی مانده از نظامیان آمریکایی دره پنجشیر را محاصره نموده‌اند.

تنها چهار روز قبل در مذاکرات صلح چاریکار، طرفین تعهد کردند که تا پایان مذاکرات به مواضع یکدیگر تعدی نکنند اما در همین حال اینترنت و تلفن پنجشیر را قطع نموده و طی چند روز گذشته از چند موضع پنجشیر را آماج حملات خود قرار دادند.

در کتاب (تاریخ (۳) ایران و جهان معاصر/ ص۸۱) می‌خوانیم که پس از کودتای محمدعلی شاه علیه مجلس، شهر تبریز پایگاه آزدای‌خواهی و مقاومت در برابر استبداد و مستبدان شد. در رأس این مجاهدان ستارخان و باقرخان قرارداشتند. نیروهای مستبد محلی با پشتیبانی واحدهای نظامی که از تهران به تبریز اعزام شده بود، شهر را محاصره کردند و نبرد سختی در گرفت. احمد کسروی، مورخ برجستۀ ایران، وضعیت آن روزهای ایران را این گونه توصیف می‌کند: «از ایران آذربایجان ماند، از آذربایجان تبریز، از تبریز کوی امیرخیز و از کوی امیرخیز کوچه‌ای که ستارخان در آن می‌جنگید؛ سپس کوچه به کوی، کوی به تبریز، تبریز به ایالت و ایالت به ایران مبدل شد».
در پی ایستادگی دلاورانۀ مجاهدان آذربایجانی آزادی‌خواهان در سایر نقاط ایران قوت قلب یافتند و مهیّای خیزش علیه حکومت محمدعلی‌شاه شدند.

امروز از افغانستان تنها ولایت کوچک پنجشیر تسلیم نشده است و در حالیکه اکثریت جامعه افغانستان با حکومت متحجر طالبان مخالف و خواستار آزادی و امنیت است و به آتش زیر خاکستر می‌ماند، و همانطور که ولایت‌ها و ولسوالی‌ها یکی پس از دیگری تسلیم طالبان شدند، می‌تواند ورق برگردد و با وجود هسته‌های متشکل و غیر متشکل پراکنده در جای جای افغانستان، یکی پس از دیگری طالبان را هزیمت داده از بیشتر نقاط کشور بیرون کنند.

محمد موسی فکوری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟