آیا طرح تفکیک جنسیتی اسلامی است؟

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 130052

آنچه که اسلام و قرآن تاکید دارد بر پاکی نفس و پیراستگی درون انسان است. در هیچ جای متون دینی و اسلامی نگفته که میان زنان و مردان دیوار بکشید و آنها را از هم در جامعه تفکیک کنید. انسانها خلیفه خدا بر روی زمین اند، دارای شخصیت متعالی و فرهنگی اند. انسانها موجوداتی خردمند و فرهنگی اند که با ارزشها و هنجارهای زندگی میکند و عقل و خرد بر زندگیشان نظم و نسق می بخشد. پس انسان حیوان نیستند که باید برای آنها “قوریه” و “قوتو” ساخت و آنها را در بین آن زندانی کرد تا باهم ارتباط نداشته باشند و یا کبوتر نیست که باید در میان قفس زندانی باشند و ارتباطات آنها تحت نظر باشد.
از جانبی دیگر انسان یک موجود “ارتباطی” است و ارتباط با دیگران همنوع اعم از زن و مرد در طبیعت انسان تعبیه شده است و از آن جداشدنی نیست. زنان و مردان اگر جدا از هم باشند و تمام مراکز تعامل زنان و مردان از هم تفکیک شود، افسرده میشوند و با بیماریهای مختلفی مبتلا خواهند شد.
به لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز جامعه زنان و مردان با همدیگر معنی پیدا میکنند و وجود همدیگر را تکمیل میکنند و این چه منطقی غیر انسانی است که حکم میکند که باید زن و مرد از یکدیگر جدا باشند و همدیگر را نبینند و با همدیگر حرف نزنند ، مگر حرف زدن تنها کلام جنسی است؟
تجارب انسانی و بشری در دنیا نشان داده که به هر میزانی که زنان از مردان جدا باشند، میان آنها موانع ارتباطی و تعاملی وجود داشته باشد، به دو چندان آن فساد اخلاقی و جنسی در جامعه رشد میکند. دانشگاهها محل آکادمیک و علمی است کسی که در دانشگاه می خواهند درس بخوانند، برای تحصیل دانش و تخصص مراجعه میکنند، حاکمیت نگاه جنسی و سکسی بر این مراکز آکادمیک آن را به محلی برای فساد و تباهی تبدیل خواهد کرد.
اضافه بر این مشکل، طرح تفکیک به لحاظ امکانات و ظرفیتهای علمی و اداری نیز غیر ممکن است، افغانستان همین الان با کمبود شدید استاد متخصص و فنی مواجه هست و در بخش زنان این کمبود به ۷۰ تا ۸۰ در صد می رسد. اگر تفکیک میکنند، استاد زن از کجا می آورند؟ اگر از استادان مرد استفاده کنند، دیگر تفکیک بی معنی است. زیرا استادان مرد نیز مرد هستند و تجارب آماری نیز نشان میدهد که اگر فساد اخلاقی در گذشته بوده بیشتر در استادان مرد بوده نه در دانشجویان دختر و پسر که درس می خوانده اند.
پس در یک کلام طرح تفکیک برخلاف دین و آیین اسلام است و هیچ زمینه ای اجرایی ندارد و در دنیا نیز تاکنون کسی به چنین افکار خرافی و طرحهای جاهلانه روی نیاورده اند زیرا اهانت به انسانیت است و باعث افت تحصیلی و علمی میگردد.

احمدی رشاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟