آیا دوگانه طالب و داعش واقعیت دارد؟

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 130307

گروه طالبان و تیم های رسانه ای وابسته به این گروه تلاش دارند تا داعش و طالبان را دو جریان متفاوت و در عین حال متقابل و متعارض نشان دهند.

آنها اگر انتظار داشته باشند که این دوگانگی برای مخاطب باورپذیر باشد، باید به دو پرسش مهم پاسخ دهند:

۱. چرا تا کنون داعش هیچ عملیاتی را علیه خود طالبان انجام نداده و تمام تلاش خود را به آسیب زدن به کسانی که طالب هم آنها را غیر خودی میداند استوار کرده است؟

۲. چرا در شرایطی که در پنجشیر و تخار و اندراب و…‌ اوضاع ناآرام است و بهترین وقت ضربه زدن به طالب از سوی داعش به حساب می آید، و داعش حتی اگر علیه مردم عادی هم عملیات انجام دهد، برای طالب مضر است، این گروه هیچ عملیاتی را سازمان دهی نمیکند و برعکس، در چنین شرایطی، راکت های خود به سوی تاجیکستان پرتاب می‌کند؟؟

عملکرد هماهنگ داعش و طالب دقیقا به این معنی است که داعش در افغانستان، یک بخش مهم عملیاتی در درون طالبان است و البته ممکن است که وابسته به جناح خلافت طالبان باشد نه امارت.

این مطلب واضح است که داعش، ابزاری است که طالبان به صورت هوشمندانه، از آن برای تحت فشار قرار دادن همسایگان و مردم استفاده میکنند.

نکته مهم این است که این بخش اجرایی مهم، قابل تفکیک و شناسایی از سایر بخش های طالبان نیست. لذا علیرغم اینکه میشود در مفاهیم، تفاوتهایی میان طالب و داعش برشمرد، اما در تعیین مصادیق، باید به تمام طالبان مشکوک بود و با آنها با احتیاط رفتار کرد و از این منظر، هیچ طالبی ، قابل اعتماد نیست و یک داعشی بالقوه است.

دقیقا به همین دلیل است که می‌گوییم هر اقدامی برای رسمیت بخشیدن به طالب یا تقویت حکومت آنها ، نهایتا به تقویت داعش منجر خواهد شد.

کل اختلاف ما با کسانی که در حال القای دوگانگی طالب- داعش هستند همین است که آنها میکوشند دوگانه‌ طالب – داعش (تروریست خوب- تروریست بد) درست کنند و ما میگوییم این دوگانگی، درست و واقعی نیست.

در چنین وضعیتی، همین حرف ما را آن عزیزان به دروغ، حمل بر جنگ طلبی میکنند. حال آنکه ما هرگز خواهان رفتن به سمت جنگ نیستیم. اما معتقدیم که طالبان خود به دنبال ایجاد آشوب و حتی ایجاد درگیری با همسایگان هستند و پیش از آنکه یقه اندازی های آنها زیاد شود، باید به جای کمک به تقویت آنها و تلاش برای مشروعیت بخشی به آنها ، تدبیری برای مهار شأن سنجیده شود.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. زیبا
    (۱۸ ثور ۱۴۰۱)

    دقیقا همینطور است که نوشته شده.

نظر شما چیست؟