آمریکا و ناتو قبل از خروج وضعیت امنیتی افغانستان را ارزیابی کنند

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: پارلمانتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 113013

مجلس نمایندگان تاکید کردند آمریکا و کشورهای عضو ناتو باید قبل از تکمیل‌شدن روند خروج، وضعیت امنیتی افغانستان را ارزیابی دقیق کنند.

در اعلامیه‌ای که امروز از سوی میرحیدر افضلی، رییس کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان در نشست عمومی این مجلس به خوانش گرفته شد، آمده است: «به تصمیم خروج بدون قیدوشرط نیروهای خارجی احترام قایل هستیم و تقاضامندیم که تا قبل از تحقق این امر طبق پیمان امنیتی میان افغانستان و آمریکا و کشورهای عضو ناتو، ارزیابی وضعیت امنیتی کشور را روشن کنند».

افضلی افزود درحالی که بر توانایی، شجاعت و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در جهت دفاع تهدیدات تردیدی وجود ندارد، اما خروج بدون قیدوشرط نیروهای خارجی با توجه به ظرفیت موجود نظامیان افغانستان، نگران‌کننده است.

به بیان وی، با توجه به شرایط حساس کنونی در افغانستان، جامعه‌ جهانی باید از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور برای مبارزه با تهدیدات تروریزم همکاری همه‌جانبه کنند. افضلی گفت که تهدیدات ترویزم در کشور هنوزهم یک چالش برای افغانستان و جامعه‌ی جهانی است.

او با اشاره به رهایی بیش از پنج‌هزار زندانی گروه طالبان براساس توافق‌نامه‌ امضاشده میان این گروه و آمریکا نیز گفت با آنکه هیچ ضمانتی برای برگشتن مجدد طالبان در صفوف جنگی و کاهش خشونت‌ها در برابر مردم افغانستان وجود نداشت، اما شهروندان کشور انتظار دارند که آمریکا به تعهداتش مبنی بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان متعهد بماند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟