آمریکا و بریتانیا: طالبان باید درباره جنایات جنگی خود پاسخگو باشد

  • انتشار: ۱۲ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 117895

سفارتخانه های آمریکا و بریتانیا در کابل با صدور بیانیه ای مشترک تاکید کردند که رهبران طالبان باید در برابر جنایاتی که جنگجویان این گروه انجام می‌دهند، مسئول قرار داده شوند.

آمریکا و بریتانیا این بیانیه را در واکنش به گزارش کمیسیون حقوق بشر درباره کشتار غیرنظامیان در اسپین‌بولدک قندهار مطرح کرده و خواستار آتش‌بس فوری شده‌اند.

در اعلامیه آمده است که طالبان ده‌ها غیرنظامی را در ولسوالی اسپین‌بولدک در اقدام انتقام جویانه قتل‌عام کرده‌اند.

طبق این اعلامیه، این قتل‌ها می تواند از جمله جرایم جنگی محسوب شود و باید مورد بررسی قرار گیردو آن عده از جنگجویان و فرماندهان طالبان که مرتکب چنین جنایات شده‌اند باید جوابگو باشند.

هر دو سفارت خطاب به رهبران طالبان گفته‌اند: «اگر شما اکنون نمی‌توانید جنگجویان تان را کنترل کنید، شما هیچ نوع موقفی در دولت آینده نخواهید داشت.»

گفتنی است که به دنبال نشر گزارش‌ها از تلفات غیرنظامیان در اسپین‌بولدک، چندی پیش کمیسیون مستقل حقوق بشر گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد گروه طالبان، پس از تصرف ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار، بدون اعتنا به قواعد حقوق بشر دوستانه بین‌المللی، به قتل و کشتار انتقام جویانه افراد غیر‌نظامی پرداخته است.

در گزارش این کمیسیون همچنین آمده بود که طالبان به تعقیب و شناسایی کارمندان اسبق و کنونی نهادهای دولتی پرداخته‌ و این افراد را که هیچ نقش و سهمی در درگیری‌ها نداشته‌اند به قتل رسانده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده بود که کشتار غیرنظامیان توسط گروه طالبان در ولسوالی اسپین‌بولدک، نقض صریح حقوق بشر دوستانه بین‌المللی است و می‌تواند جنایت جنگی باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟