آمریکا خطاب به کوریای شمالی: زمان مذاکرات پایدار و اساسی فرا رسیده است

  • انتشار: ۲۹ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 122909

سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد، آمریکا پیشنهاد داده تا بدون هیچ پیش شرطی با کوریای شمالی دیدار کند و صریحاً اعلام کرده که واشنگتن هیچ نیت خصمانه‌ای نسبت به پیونگ‌یانگ ندارد.

به نقل از رویترز، کوریای شمالی مدت‌ها آمریکا را به داشتن یک سیاست خصمانه نسبت به این کشور آسیایی متهم کرده و تاکید دارد که پیونگ‌یانگ حق دارد تسلیحاتی برای دفاع از خود تولید کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه در جریان نشست شورای امنیت پیرامون تازه‌ترین پرتاب موشکی کوریای شمالی گفت: کوریای شمالی باید از قطعنامه‌های شورای امنیت تبعیت کند و اکنون زمان آن فرا رسیده تا در مذاکرات پایدار، اساسی و واقعی نسبت به هدف تکمیل خلع تسلیحات اتمی شبه جزیره کوریا مشارکت کند.

کوریای شمالی از سال ۲۰۰۶ میلادی هدف تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته و هدف اصلی این تحریم‌ها قطع منابع مالی برای برنامه‌های اتمی و موشک بالستیک پیونگ‌یانگ است. این اقدامات شامل ممنوعیت پرتاب‌های موشک بالستیک نیز هست.

توماس-گرینفیلد گفت: ما به مقامات کوریای شمالی پیشنهاد کرده‌ایم تا بدون هیچ پیش شرطی با یکدیگر دیدار کنیم و صریحا اعلام کرده‌ایم که ما هیچ نیت خصمانه‌ای نسبت به کوریای شمالی نداریم.

هیئت نمایندگی کوریای شمالی در سازمان ملل هنوز در رابطه با اظهارات توماس-گرینفیلد هیچ اظهار نظری نکرده است.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی سه بار با یکدیگر دیدار کردند؛ اما نتوانستند در خصوص درخواست‌های واشنگتن از پیونگ یانگ برای تسلیم تسلیحات اتمی‌اش و درخواست‌های کوریای شمالی برای پایان تحریم‌ها به پیشرفتی دست یابند.

توماس-گرینفیلد گفت: دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا آماده است تا در دیپلماسی پایدار و جدی مشارکت کند.

اعضای شورای اروپا از جمله فرانسه، استونی و ایرلند نیز از کوریای شمالی خواستند تا به پیشنهادات مکرر آمریکا و کوریای جنوبی در خصوص برگزاری یک نشست جواب مثبت داده و به طور جدی در آن مشارکت کند.

کوریای شمالی روز سه شنبه یک موشک بالستیک جدید و کوچک را از یک زیر دریایی به صورت آزمایشی پرتاب کرد و باعث شد تا آمریکا و انگلیس این مساله را در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنند.

به نوشته ایسنا، سفیر آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: این پرتاب موشکی، تازه ترین اقدام در سری اقدامات تحریک‌آمیز بی‌پروای کوریای شمالی محسوب می‌شود. اینها اقدامات غیرقانونی هستند. این پرتاب‌های موشکی نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت محسوب می‌شوند و در نتیجه غیر قابل قبول هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟