آمریکا بازی جدیدی را در افغانستان آغاز خواهد کرد!

  • انتشار: ۲۰ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 125022

آمریکایی‌ها مدعی اند که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان گروهای تروریستی از جمله القاعده و داعش رشد چشمگیری داشته است و این نگرانی بزرگ را در منطقه به وجود آورده است.
همچنین آمریکایی‌ها مدعی اند که طالبان براساس توافق‌نامه دوحه عمل نکرده و این گروه در حال حاضر در مورد قطع روابط با القاعده دو دسته شده و شماری خواهان قطع روابط با القاعده اند و شماری هم در صدد گسترش روابط با القاعده می‌باشند.
با این وجود طالبان رشد گروه های تروریستی از جمله داعش را در کشور نمی‌پذیرند و می‌گویند داعش نمی‌تواند به عنوان یک تهدید سر بلند کنند زیرا پس از سقوط جمهوریت نزدیک ۷۰۰ داعشی در کشور بازداشت شده اند.
این در حالی‌ست که جان بولتن مشاور پیشین حکومت آمریکا گفته طالبان هیچ تعهدش را براساس توافق دوحه عملی نکرده و به همین خاطر جامعه جهانی آنان را به رسمیت نمی‌شناسد اما طالبان مدعی اند به تمام تعهدات خود عمل کرده و از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشورهای خارجی وجود ندارد.
با این حال گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در نماز جمعه دیروز ۱۹ قوس ۱۴۰۰ در کابل مدعی شد که آمریکا می‌خواهند با بازگشایی سفارت اش در کابل بیش از دو هزار سرباز آمریکایی را به صورت رسمی و یا مخفی در شهر کابل جابجا کند.
اگرچه آمریکایی‌ها تا کنون در این باره ابراز نظری نکرده اند اما آقای حکمتیار استقرار بیش از دو هزار نیروی آمریکایی برای تامین امنیت احتمالی سفارت و دیپلومات های آمریکا در کابل را مطرح کرده است.
این در حالی‌ست که طالبان بارها از آمریکا و جامعه جهانی خواسته که سفارت های شان را در کابل بازگشایی نمایند اما تا کنون این کار صورت نگرفته است.
از ابراز نظرها و دیدگاه های مقامات داخلی و خارجی به این نتیجه می‌رسیم که آمریکایی‌ها در صدد ایجاد بازی جدید در افغانستان است و به بهانه مبارزه با تروریزم بار دیگر در این کشور لشکرکشی خواهد کرد بنا براین آینده افغانستان همچنان تاریک و مبهم است.

فرهاد موسوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟