آمریکا بار دیگر در شورای حقوق بشر سازمان ملل عضو می‌شود

  • انتشار: ۲۲ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 122482

خبرگزاری فرانسه نوشت با گذشت سه سال از خروج واشنگتن از شورای حقوق بشر سازمان ملل در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، این کشور بار دیگر به عضویت این شورا در می آید.

خبرگزاری فرانسه افزود: مجمع عمومی سازمان ملل اعضای جدید شورای حقوق بشر را امروز تعیین می کند. دوره سه ساله عضویت کشورها در این شورا  از اول ژانویه آغاز می شود.

این رای گیری در فضایی محرمانه انجام می شود اما انتخابات به هیچ وجه رقابتی نیست زیرا ۱۸ کشور برای ۱۸ کرسی شورا کاندید شده اند.

وظیفه این شورا کمک به پیشرفت و حفاظت از حقوق بشر در سراسر جهان است و به موارد خشونت در جهان می پردازد و توصیه هایی را ارائه می دهد.

آمریکا در دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به بهانه دورویی و ریاکاری و سوگیری علیه اسرائیل از این شورا خارج شد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: با بازگشت واشنگتن به این شورا در دولت جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا، این کشور با کشور چین مواجه خواهد شد که از غیبت آمریکا برای تقویت قوای خود استفاده کرد.

برخی نگران آن هستند که بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر باعث رقابت جناح های طرفدار چین و آمریکا در این شورا شود.

مارک لیمون میدر اجرایی اندیشکده گروه جهانی حقوق بشر در ژنو گفت آمریکا از زمان تعامل دوباره با شورا در اوایل سال جاری به عنوان عضو ناظر «اساسا بر روی یک موضوع متمرکز شده است که چین است. چنین حملاتی علیه پکن مانع پرداختن به دیگر امور مهم در شورای حقوق بشر می شود.

شورای حقوق بشر ۴۷ عضو دارد که مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آن را انتخاب می کند. یک سوم از اعضای این شورا انتخاب می شوند و کشورها فقط می توانند برای دو دوره متوالی سه ساله عضو باشند.  

شورای حقوق بشر سازمان ملل که یکی از  نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی «مجمع عمومی»  ملل متحد به شمار می رود، در مجموع دارای ۴۷ کرسی است که از این تعداد ۱۳ کرسی دراختیار کشورهای آفریقایی، ۱۳ کرسی متعلق به کشورهای اقیانوسیه و آسیا، ۶ کرسی به دولت های اروپای شرقی، ۸ کرسی آمریکای جنوبی و ۷ کرسی نیز در اختیار کشورهای حوزه اتحادیه اروپا می باشد که مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

آمریکا در حمایت از جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد.

امریکا در زمان جرج دابلیو بوش رئیس جمهوری اسبق این کشور به مدت ۳ سال از این شورا خارج شد اما بار دیگر در سال ۲۰۰۹ و در زمان باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین به آن بازگشت.

منبع: ایرنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟