آمریکا: اقدامات دولت افغانستان در مناطق شیعه‌نشین نمادین است

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 112963

وزارت خارجه آمریکا با انتشار «گزارش آزادی مذهبی بین‌المللی ۲۰۲۰» اظهارداشت که رسانه‌ها و نمایندگان جوامع شیعه در افغانستان می‌گویند که طرح‌های امنیتی و توسعه‌ای دولت در مناطق شیعه‌نشین ناکافی و تنها اقداماتی نمادین است.

گزارش افزوده که دولت افغانستان در انجام اقدامات موثر برای محافظت از جامعه شیعه از جمله در برابر بازیگران غیر دولتی ناکام بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است که اعضای جامعه شیعه می‌گویند که در طول سال ۲۰۲۰ در حفاظت شیعیان توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هیچگونه افزایشی صورت نگرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تاکید می‌کند که به غیر از معاونت دوم ریاست جمهوری و استقرار شماری از شیعیان به عنوان معاون وزیر، والی و یک نفر به عنوان عضو دادگاه عالی افغانستان، شیعیان برخلاف سال‌های گذشته هیچ حضوری در سطح کرسی‌های کابینه ندارند.

گزارش می‌افزاید که رهبران شیعه ضمن متهم کردن دولت به حاشیه‌راندن گروه‌های اقلیتی توسط دولت همچنان اظهار می‌کنند که نسبت مناصب رسمی شیعه منعکس کننده نسبت واقعی جمعیت شیعیان در افغانستان نیست.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین جمعیت افغانستان در نیمه سال ۲۰۲۰ را ۳۶٫۶ میلیون نفر تخمین زد و مدعی شد که شیعیان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟