آغاز محاکمه ترامپ در سنای آمریکا

  • انتشار: ۲۲ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 106468

سنای آمریکا روز سه‌شنبه به آغاز محاکمه استیضاح علیه دونالد ترامپ به اتهام «تحریک شورش» مرگبار به کنگره رای مثبت داد، اما محکومیت او در سنا با توجه به عدم حمایت کافی جمهوری‌خواهان بعید به نظر می‌رسد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، برای اولین بار سنای آمریکا با ۵۶ رای موافق و ۴۴ رای مخالف به ادامه محاکمه یک رئیس جمهوری سابق رای مثبت داد و استدلال وکلای او مبنی بر اینکه دونالد ترامپ پس از ترک کاخ سفید در ۲۰ ژانویه از دسترس سنا خارج بود، نپذیرفت.

دموکرات‌ها امید دارند تا ترامپ را برای همیشه از تصدی سمت دولتی منع کنند اما تحولات روز سه‌شنبه نشان داد که آنها با شانس کمی برای پیروزی مواجه هستند. تنها شش سناتور جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها پیوستند تا اجازه برگزاری دادگاه استیضاح را بدهند، این در صورتی است که آنها به رای ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه برای تضمین محکومیت او در سنا نیاز دارند.

محکومیت ترامپ به رای دو سوم سناتورها در سنایی که به صورت ۵۰ – ۵۰ میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده است، نیاز دارد.

چندین تن از سناتورهای جمهوری‌خواه از عملکرد تیم حقوقی ترامپ در اولین روز محاکمه استیضاح انتقاد کرده‌اند. همچنین شبکه خبری سی ان ان به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد، ترامپ از بیانیه آغازین وکلای خود در نخستین روز از جلسه محاکمه در سنا ناراضی است. براساس این گزارش، ترامپ به حدی از بیانیه آغازین بروس کستر ناراضی شد که تقریبا در حال فریاد زدن بود.

سنای آمریکا محاکمه استیضاح ترامپ را ۲۰ روز بعد از پایان دوره کاری او به عنوان رئیس جمهوری آغاز کرده است. این دومین بار است که ترامپ در سنا محاکمه می‌شود که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه پیش ترامپ را به خاطر سخنرانی در جمع هوادارانش پیش از یورش روز ششم ژانویه به کنگره به «تشویق به شورش» متهم کرده بود. در آن روز کنگره سعی داشت نتایج انتخابات را که به پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات منجر شد، نهایی کند.

با رای روز سه‌شنبه سناتورها، محاکمه ترامپ امروز (چهارشنبه) ادامه خواهد یافت.

در آغاز جلسه روز سه‌شنبه جِیمی رَسکین، از مدیران استیضاح از حزب دموکرات که نقش دادستان را ایفا می‌کند، گفت که رئیس جمهور باید حتی بعد از ترک قدرت مسئول شناخته شود. او استدلال کرد که پرهیز از محاکمه استیضاح که درخواست وکلای رئیس جمهوری سابق است، یک بدعت «خطرناک» خواهد بود.

رسکین گفت که عدم محاکمه ترامپ بدین معنی است که به روسای جمهوری بعدی چراغ سبز نشان دهیم هر کاری خواستند برای ماندن در قدرت انجام دهند از جمله با توسل به شیوه‌های خشن.

او اضافه کرد: به عبارت دیگر، استثنا قائل شدن در مورد حوادث ژانویه، دعوتی به تحقق بدترین کابوس بنیانگذاران کشور خواهد بود. او سپس تصاویری از روز حمله به کنگره و همچنین سخنرانی ترامپ پیش از شورش پخش کرد.

تیم حقوقی ترامپ با توجه به این که او قدرت را ترک کرده این محاکمه را مضحک و خلاف قانون اساسی توصیف کرده است. انتظار نمی‌رود ترامپ شخصا در این محاکمه شهادت دهد.

بروس کَستُر، وکیل ترامپ در این جلسه یورش به کنگره را محکوم کرد و گفت که مسئولان باید محاکمه شوند، اما استدلال کرد که گناه این تراژدی نباید به گردن ترامپ انداخته شود. او در بخش مهمی از سخنانش سعی کرد به حس وطن‌پرستی سناتورها توسل جوید.

او گفت: مسئولیت اصلی یک سناتور و صفت اصلی همه شما… این است که کسی در میان شما نیست که خود را وطن‌پرست نداند. او استیضاح ترامپ را خلاف قانون اساسی دانست و گفت: برای همین است که این حمله به قانون اساسی به نتیجه نخواهد رسید. انتظار ما از سناتورها این است که نه به اراده و احساسات مردم، بلکه به آنچه درست است واکنش نشان دهند.

فقط چند دقیقه بعد از شروع محاکمه استیضاح ترامپ روشن شد که سخت‌ترین مدافعان رئیس جمهوری سابق محکم بر سر موضع خود ایستاده‌اند.

در جریان بررسی یک قطعنامه فراجناحی برای تعیین مقررات محاکمه، ۱۱ جمهوری‌خواه با برگزاری محاکمه مخالفت کردند. این گروه شامل سناتورها جاش هالی از میزوری و تد کروز از تگزاس می‌شد که از مدافعان سرسخت ترامپ در به چالش کشیدن نتایج انتخابات بودند.

از دیگر مخالفان این فرآیند رَند پل از کنتاکی بود که هفته پیش قطعنامه‌ای را معرفی کرد تا اتهام ترامپ را رد کند. این ۱۱ سناتور همچنین کسانی هستند که به طور مرتب به نامزدهای بایدن برای پر کردن کابینه “نه” می‌گویند. جاش هالی به همه هفت نامزدی که سنا تاکنون بررسی کرده، رای منفی داده است. کروز به پنج تن از آنها اعتراض داشته است.

برخی از این سناتورها، مثل کروز و هالی، در فکر شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۴ هستند. سایرین، مثل بیل هگرتی از تنسی و تامی توبرویل از آلاباما از ایالت‌های خیلی محافظه‌کار می‌آیند که به شدت طرفدار ترامپ هستند.

از آنجا که ۱۱ سناتور جمهوری خواه مخالف برگزاری محاکمه حتی پیش از شروع آن بوده‌اند، این یعنی از ۳۹ سناتور جمهوری‌خواه باقی مانده، ۱۷ تن از آنها باید با دموکرات‌ها همراهی کنند تا ترامپ محکوم شود.

منبع: ایسنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟