آخرین و دشوارترین ماموریت پهلوان‌های شمال

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 118533

رئیس‌جمهورغنی در یک ماه اخیر برای دومین بار امروز صبح به شهر مزارشریف سفر کرد. رئیس جمهور وارد شهری شد که از چهارسو در محاصره دشمن است. شهرهای شمال یکی پی دیگر و به صورت برق‌آسا به تصرف طالبان درآمدند. تردید به صداقت حکومت در پشتیبانی از جنگ علیه طالب، ابهام در برنامه‌های امنیتی حکومت، بهم‌ریختگی و عدم فرماندهی و انسجام باعث سقوط شهرها بدست طالبان شدند.
غنی به مزارشریف آمد تا این پاشیدگی را جمع کند و به این شهر که بقا و فروپاشی مملکت به سرنوشت او بستگی دارد امید دهد.
سه پهلوان شمال نیز در مزارشریف حضور دارند: نور، دوستم و محقق. آخرین و دشوارترین ماموریت پهلوان های شمال فرا رسیده است.
اگر رئیس‌جمهور موفق شود این سه تن را در محور یک برنامه امنیتی کارا و منظم منسجم ساخته و اعتماد از دست رفته را ترمیم کند، ضمن این‌که مزارشریف محکم و استوار در مقابل طالب می‌ایستد، آزادی بقیه شهرها نیز به همین آسانی که از دست رفت دوباره بدست می آید.
آنچه را غنی وعده داده است سپردن فرماندهی جنگ شمال به مارشال دوستم است. روی عنوان، مسوولیت‌ها و چگونگی اجرای برنامه قرار است با عطامحمدنور، محمد محقق‌، مارشال دوستم و مسوولان نهادهای امنیتی مشوره شود. این اقدام برای جمع کردن فروپاشی و بحران پیش آمده هرچند دیر است، اما هنوز اندک فرصتی باقی‌ست‌.

تا ساعاتی دیگر که غنی در مزارشریف سخنرانی می‌کند و برنامه‌هایش را اعلام خواهد کرد، اوضاع آینده تا حدی روشن می‌شود.
اگر #اشرف‌غنی از لجاجت و کینه‌توزی‌اش علیه رهبران سیاسی شمال نگذرد و در این مرحله نیز در پی فریب باشد، این #آخرین_سفر او به #مزارشریف خواهد بود.

مختار وفایی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟