سرویس دین و اندیشه

دعای روز اول ماه مبارک رمضان

«اللهمَ اجْعلْ صِیامی فیه صِیام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَهِ الغافِلینَ و هَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ».

حدیثی از امام رضا(ع) برای روزهای آخرماه شعبان/ در دلت کینۀ هیچ مؤمنى نباشد

امام هشتم (ع) مى­ گوید خیلی از خیرات را از دست دادى؛ پس بیا در این بقیۀ ماه شعبان جبران کن. دست آخر هم ‌مى­ فرماید زیاد این دعا را در مابقی ماه شعبان زیاد بگو: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ». چرا باید این کار را بکنی؟

چرا شب نیمه شعبان از شب های محتمل قدر به شمار می آید؟/ سخنی از حضرت آیت الله جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: از آنجا که حضرت خاتم الاوصیاء حجه بن الحسن المهدی(عج) عصاره فضائل اهل بیت وحی(علیهم‌السلام) بلکه تمام انسان های کامل است، ظرف زمانی تجلّی او از مخزن غیب الهی در نشئه مُلک در میان سایر ایام مبارک و موالید حجج الهی(علیهم‌السلام) برجستگی خاص و ویژه ای یافته است که در پرتو آن همطراز لیالی قدر، بلکه شبی از شب های محتمل قدر به شمار می آید.

احادیث قیام حضرت مهدی (ع) و برپایی عدالت

عدالت از اصول مهم و از تعالیم و اهداف عمده اسلام است. در دستورات اسلامی، انسان‌ها مامور شده‌اند که در تمام ابعاد زندگی خود (فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و نیز در گفتار، رفتار و کردار) عدالت را رعایت کرده و آن را سر لوحه کارهای خود قرار دهند.

اعمال شب و روز اول ماه شعبان

دارالعرفان/ شعبان ماه بسیار برجسته و عالی‌رتبه‌ای است و به سید انبیاء انتساب دارد و آن حضرت همه‌ی این ماه را روزه می‌گرفت و روزه آن را به ماه رمضان وصل می‌کرد و می‌فرمود: «شعبان ماه من است، هرکه یک روز از این ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب می‌شود».

زیارت مخصوص امام موسی کاظم(ع)

خدایا همچنان که او بر سختی محنت‌ها صبر کرد، جام اندوه گرفتاری‌ها را نوشید و در برابر خشنودی‌ات تسلیم شد و طاعت را برایت خالص نمود و خشوع را بی‌آلایش کرد و فروتنی را شعار خود ساخت و با بدعت و اهلش دشمنی نمود و ملامت ملامتگری در چیزی از اوامر و نواهی تو در او اثر نکرد، بر او درود فرست.