سناریو برای جهنم تمام عیار

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 61469

ایالات متحده به‌منظور قدرت‌نمایی علیه ایران، ناوهواپیمابر آبرهام لینکلن و هواپیماهای بمب‌افکن استراتژیک B52 را در منطقه اعزام کرده‌است. این تحرکات پس از آن صورت گرفته‌است که براساس ادعای مقامات امریکایی، آن‌ها گزارش‌های از حمله احتمالی ایران یا متحدان آن، علیه منافع امریکا دریافت کرده‌اند. متعاقب این افزایش فعالیت‌های نظامی، عملیات خرابکارانه بر کشتی‌های باری، در بندر فجیره امارات صورت می‌گیرند.

به‌نظر می‌رسد، ادعا در مورد حمله احتمالی ایران به‌منافع امریکا و خرابکاری علیه کشتی‌ها در بندر فجیره امارات، دو قطعه از اجزای یک پازل باشد. سه احتمال در این مورد می‌تواند مطرح باشد:

ممکن است آن دسته از مقامات امریکایی نظیر جان بولتون که همواره خواهان جنگ با ایران بوده‌اند، در مورد فعالیت‌های ایران علیه امریکا، بزرگ‌نمایی کرده باشند و باعث اعزام ناو هواپیمابر و هواپیماهای B52 و افرایش تنش شده باشند؛ ولی مجموع رویکرد ترامپ در مورد جنگ و همچنین از آنجای کاخ سفید به‌سفارت سویس شماره تلفن داده‌است، تا اگر مقامات ایران مایل به مذاکره باشند، تماس بگیرند، به‌نظر می رسد، ترامپ خواهان جنگ نیست و کانال مذاکره را مسدود نکرده است. هرچند در این‌که او انسان غیر قابل پیش بینی و به‌یک‌باره تصمیمات عجیب می‌گیرد تردید نیست.
به‌یاد داشته‌باشیم که در بحران عراق، ابتدا آمریکا خواهان مذاکره در مورد انهدام موشک‌های الصمود بود؛ ولی عراق نپذیرفت؛ اما وقتی امریکا تصمیم به‌جنگ گرفت، عراق اعلام آمادگی کرد که در مورد نابودی موشک‌ها مذاکره کند؛ اما امریکا تصمیم خود را گرفته بود و مذاکره را نپذیرفت. ایران امروزه در جایگاه متفاوت قرار دارد و قابل مقایسه با عراق آن روز نیست. ترامپ تلاش دارد با ارعاب و تهدید مقاصد خود را دنبال کند. با این‌که انظر اقتصادی ایران با دشورای‌های روبرو است؛ اما از نظر نظامی، مقامات ایران دارای اعتماد به‌نفس به‌نظر می‌رسند.

اسرائیل دشمن سرسخت ایران است و همواره تلاش کرده‌است که امریکا را به‌عنوان یک قدرت برتر، به‌سمت جنگ علیه ایران بکشاند. به‌همین دلیل سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و از همه مهم‌تر نخست‌وزیر این کشور، در خبرسازی علیه ایران و اغراق در برنامه هسته ایران و فعالیت‌های این کشور علیه منافع امریکا از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. بعید نیست که در این مورد نیز آن‌ها اطلاعات غلط به‌امریکایی‌ها داده باشند، و بر اساس برنامه از پیش طراحی شده، خرابکاری علیه کشتی‌ها در فجیره نیز کار اسرائیل بوده باشد. نخست وزیر اسرائیل پارسال نیز با طمطراق فراوان، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادعا کرده بود که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل محل انبار فوق محرمانه ایران را در تورقوزآباد در حومه تهران کشف کرده که در آن فعالیت‌های برای ساخت بمب هسته‌ای صورت می‌گیرد و برای اولین بار او این خبر را اعلام می‌کند؛ اما بعدا روشن شده، محل یاد شده، قالی‌شویی است.
برفرضی که اسرائیل‌ها در خبرسازی‌ها و جهت‌دهی‌های اخیر، نقشی نداشته باشد؛ ولی با توجه افزایش تنش میان امریکا و ایران، شرایط فعلی برای اسرائیل یک فرصت بی‌بدیل را فراهم کرده است که با اعمال خرابکارانه دیگری، باعث اشتباه محاسباتی طرفین شود و امریکا و ایران را ودار به‌جنگ نماید.

کشور دیگری که خواهان جنگ ایران و امریکا است، عربستان است. گفته می‌شود، عربستان بارها امریکا و اسرائیل را تشویق به‌جنگ علیه ایران کرده‌است و حتا از تأمین بخشی از بوجه جنگ نیز سخن گفته‌است. ملک عبدالله در سال 2008 به‌فرمانده امریکا مستقر در عراق گفته بود، سر افعی( ایران) را قطع کنید. با توجه به‌این‌که عربستان با ایران در عراق، در سوریه، در یمن و دیگر جاها رقابت نفس‌گیر دارد و در بسیاری از رقابت‌ها نتیجه را به‌حریف واگذار کرده‌است، بعید نیست مقامات سعودی در تحریک امریکا علیه ایران و متعاقب آن در خرابکاری کشتی‌ها، با همکاری مقامات امارات دست داشته باشند، این‌که خرابکاری در کشتی‌ها هیچ تلفات جانی در پی نداشته است، این گمان را تقویت می‌کند؛ برفرض که مقامات عربی در این سناریوسازی دخالت داشته باشند، به‌نظر می‌رسد که عمل‌کرد آنان در این مورد، شبیه کسی است که در خانه شیشه‌ای نشسته باشد و سمت دیگران سنگ پرتاپ کند. درگیری ایران و امریکا کل منطقه را به‌جهنم تمام عیار تبدیل می‌کند و ضرر کشورهای عربی دخیل در جنگ، کم‌تر از ایران نخواهد بود، پس بایسته است که مقامات امریکایی، عربی و ایرانی در این مورد خویشتن‌دار باشند و هوشمندانه عمل کنند.

داکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟