معادن افغانستان منبعی برای در آمد گروه داعش

  • انتشار: ۲ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 42684

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از گروه بین المللی حقوق بشر،تروریستان داعش در افغانستان، با استخراج غیرقانونی مواد معدنی، سالانه صدها هزار دلار درآمد دارند.

در این گزارش آمده است که تروریستان داعش در افغانستان، با استخراج غیرقانونی پودر تلک (بورکس)، سالانه صدها هزار دلار درآمد دارند که بیشتر آن از مسیر های مختلف به اروپا و ایالات متحده می رسد.

طبق آمار وزارت معدن و صنایع، حدود ۵۰۰ هزار تُن تلک مورد استفاده در محصولات از رنگ آمیزی گرفته تا پودر کودکان، در سال جاری تا ماه مارچ، از افغانستان صادر شده است.

تقریباً تمام پودر استخراج شده به پاکستان صادر شده و از آنجا به سایر کشور ها انتقال یافته است.

بیش از یک سوم واردات تلک از پاکستان وارد ایالات متحده می شود و بیشترین تلک مورد نیاز کشور های اروپایی هم توسط پاکستان تامین می گردد.

نیک دونووان، رئیس گروه مدافع حقوق بشر شاهد جهانی می گوید مصرف کنندگان امریکایی و اروپایی، ناخواسته گروه های تندرو را در افغانستان تامین مالی می کنند. آقای دونووان خواهان بررسی قویتر واردات شد.

استخراج غیرقانونی معادن و سنگ های قیمتی چون لاجورد، یکی از منابع عمده و بزرگ تامین بودجه طالبان بوده و گزارشات حاکی از آن است که جنگجویان گروه داعش برای کنترل بر معادن ننگرهار مبارزه می کردند.

ولایت ننگرهار، ذخایر بزرگ تلک و مواد معدنی چون کرومیت و سنگ مرمر را دارا بوده و بزرگترین مسیر برای انتقال مواد مخدر و سایر کالاهای قاچاق است.

این گزارش همچنان به نقل از یک فرماندۀ ارشد گروهک داعش که نامی از آن ذکر نشده بدست آمده است که برای آن گروه کنترل و نظارت بر معادن ننگرهار از سایر گروه های مسلح در ننگرهار، اولویت داشته است: معادن در دست مافیا قرار دارد … به هر قیمتی که باشد کنترل معادن را در دست می گیریم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟