1300 زندانی افغان از ایران به افغانستان منتقل شد

  • انتشار: ۱ حوت ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 53762

دادستانی کل کشور اعلام کرده است که دولت ایران نزدیک به 1300 زندانی افغان را به دولت افغانستان تحویل داده است.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل کشور، امروز (1 حوت) در یک نشست خبری در کابل گفت که انتقال این زندانیان براساس موافقتنامه‌ای که پیش از این میان افغانستان و ایران امضا شده بود، صورت گرفته است.
آقای رسولی بیان داشت که براساس موافقتنامه‌ای که در سال 1386 ه.ش بین دولت‌های افغانستان و ایران به امضا رسید از سال 93 به این سو روند انتقال زندانیان افغان، از ایران به داخل کشور شروع شده است.
وی گفت که در جریان سه سال گذشته 1280 زندانی از اتباع افغانستان که در شهرهای مختلف ایران در زندان به سر می‌بردند، براساس موافقتنامه یاد شده به داخل کشور انتقال یافته‌اند.
او بیشتر این زندانیان را افرادی دانست که به اتهام انجام جرایم قاچاق مواد مخدر به حبس‌های طولانی مدت محکوم بودند.
آقای رسولی همچنان بیان داشت که در این مدت 60 زندانی ایرانی که در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند به دولت ایران تحویل داده شده‌اند.

در همین حال عزیز احمد سرباز، رییس هیئت انتقال زندانیان گفت که این مجموعه از شهرهای مختلف ایران در شهر مشهد گردآوری شده و از مسیر اسلام‌قلعه به ولایت هرات انتقال داده شده‌اند و وضع صحی این زندانیان را مناسب خواند.
وی با اشاره به میکانیزیم انتقال این زندانیان گفت که اتباع افغانستان که در ایران محکوم به حبس شده‌اند براساس رضایت‌شان و درصورت محکوم نبودن به جریمه‌های نقدی براساس موافقتنامه بین دو کشور به داخل منتقل می‌شوند.
به بیان وی براساس آمارهای که دولت ایران ارائه کرده هم اکنون 4 تا 5 هزار تن از اتباع افغانستان در خاک ایران زندانی هستند؛ حکومت در تلاش است که این زندانیان را به خاک افغانستان منتقل کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟