غنی: مجاهدین در شورای عالی صلح حضور موثرتری دارند

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12287

از بیست و هفتمین سالروز خروج نیروهای اشغالگر شوروی سابق با حضور چهره های عالیرتبه کشور در کابل تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از اطلاعات روز، رییس جمهور غنی در این مراسم گفت که مشوره‌ها در مورد تعیین رهبری جدید شورای عالی صلح نهایی شده و مجاهدین در رهبری این شورا حضور پر رنگ دارند.

رییس جمهور غنی در محفلی که به این مناسبت در ارگ ریاست جمهوی برگزار شده بود و در این مراسم مقام‌های بلند پایه دولتی و برخی از مقام‌های دولت پیشین و شماری از رهبران جهادی هم حضور داشتند، از پیشرفت‌ها در تعیین رهبری شورای عالی صلح که از ماه‌ها به این سو رییس ندارد خبر داد و گفت که در رهبری جدید این شورا مجاهدین و زنان حضور دارند.

آقای غنی هم‌چنان از مخالفان مسلح دولت خواست که به روند صلح بپیوندند. غنی با تاکید بر نقش اتحاد تمام افغان‌ها در تأمین صلح و ثبات در کشور از گروه‌های طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار خواست که به روند صلح بپیوندند.

رییس جمهور غنی خروج آخرین سرباز شوروی در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ را افتخار بزرگی برای کشور دانست که می‌تواند برای جهان «درس بزرگی» باشد. غنی هم‌چنان سهم‌گیری مجاهدین را در جنگ با شوروی سابق ستود و گفت که گفت‌وگوها در حال حاضر جریان دارد تا دیده شود که مجاهدین سابق چه نقشی را می‌توانند در آوردن صلح و ثبات در افغانستان ایفا کنند.

از سویی، هم رییس جمهور غنی با اشاره به خسارات ناشی از جنگ‌های طولانی در افغانستان گفت که این کشور به حیث یک ملت تا حال قیمت هنگفتی را برای به‌دست‌آوردن استقلال پرداخته است. او با اشاره به جنگ افغانستان و شوروی سابق یادآور شد که احصائیه‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که افغانستان ۲۴۰ میلیارد دالر امریکایی خساره را در مدت ده سال اشغال روسیه متحمل شده است.

۲۷ سال از خروج نیروهای شوری سابق از افغانستان می‌گذرد اما رییس جمهور غنی و بیشتر سخنرانان این مراسم گفتند که مردم افغانستان با وجود پیروزی در جنگ با ارتش شوروی، هنوز گرفتار جنگ و ناامنی هستند.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه نیز در این مراسم گفت که نسبت به حفظ «ارزش‌های جهادی کوتاهی‎هایی» صورت گرفته و دولت و رهبران جهادی در راستای حفظ این ارزش‌ها توجه کافی نکرده‌اند.

آقای عبدالله نیز از طالبان خواست که به روند صلح بپیوندند. او هم‌چنان از این گروه خواست که از کودکان در جنگ استفاده نکند و بگذارد تا کودکان به زندگی کودکانه‌شان ادامه دهند. عبدالله گفت: «ما تحمل نخواهیم کرد تا کسی از کودکان برای اهداف نظامی استفاده کند.»

آقای عبدالله نیز با اشاره به گذشتن سال‌ها از خروج نیروهای شوری از افغانستان گفت که تاکنون نیز جنگ در کشور ادامه دارد. او افزود که بزرگداشت از روز شکست شوروی در پی جهاد مردم افغانستان، باید یادآور مسئولیت رسیدگی به خانواده‌های قربانیان جنگ و مردم افغانستان نیز باشد.

صبغت‌الله مجددی، از رهبران جهادی و نخستین رییس جمهوری دولت مجاهدین نیز در این مراسم با اشاره به شورش گروه طالبان گفت که این گروه از آسمان فرود نیامده، بلکه از مرز کشور همسایه پاکستان وارد افغانستان می‌شود و مردم کشور را می‌کشد.

آقای مجددی گفت: «ما امروز از این بابت رنج می‌بریم. آخر مجبور خواهیم شد همان‌طوری‌ که در مقابل ابرقدرتی مثل اتحاد شوروی جهاد اعلام کردیم، در مقابل پاکستان هم اعلام کنیم.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟