کانون زبان فارسی میزبان شاعران و نویسندگان افغانستانی

  • انتشار: ۲۲ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12244

شب شعر شاعران و نویسندگان افغانستان باهمکاری مجله بخارا و با حضور چهره های سرشناس ادبیات فارسی در کانون زبان فارسی واقع در تهران برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری اطلس، در این مراسم ادبی و هنری رهنورد زریاب از نویسندگان کشورمان ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع ایرانیان گفت: افغانستان و ایران در سالهای گذشته روابط نزدیک و صمیمانه ای با یکدیگر داشتند ولی در نتیجه جنگهای افغانستان که در حدود سه دهه به درازا کشید این روابط تا اندازه ای کمرنگ شده است.

محمد افسر رهبین رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران ضمن خوشامد گویی و اظهار خرسندی از برگزاری این شب شعر گفت: من باور دارم که جغرافیای زبان فارسی یا به تعبیر بنده جغرافیای فرهنگ پارسی میتواند از اینجا تا شبه قاره همچنان که در گذشته با یک هویت غیر استوار برجا بوده است یکبار دیگر زنده شود و قد علم کند.

وی تاکیید کرد: از آنجایی که بنده تاثیرات زبان فارسی را بر شبه قاره مطالعه کرده ام اینکار تا حدودی میسر می باشد.

یعقوب یسنا در مصاحبه با خبرگزاری اطلس در خصوص اشتراکاتی که بادوستان ایرانی داریم و تاثیر برگزاری اینگونه مراسم در شناساندن بیشتر ادبیات افغانستان به دوستان ایرانی گفت: اشتراکات ایران، افغانستان و تاجیکستان یک اشتراک فرهنگی تاریخی است و در گذشته ما این اشتراکات وجود داشت اما در طی 200سال یا کمتر و یا بیشتر بنا بر به وجود آمدن جغرافیای سیاسی خاص این اشتراکات فرهنگی اندکی بی رنگ شده است.

وی افزود: برگزاری اینگونه جلسات و مراسم هرچه بیشتر شود واقعیتهای فرهنگی مشترک ما را چه از نظر دینی و مذهبی ، زبانی و آثار مکتوب تاریخی میتواند بیشتر برجسته سازد و جغرافیای سیاسی که بین ما وجود دارد را کم رنگ کند.

نجیب بارور در مصاحبه با خبرگزاری اطلس در خصوص اشعارش با موضوعات اتحاد و همدلی و همچنین تاثیر گذاری اینگونه مراسم بر اتحاد و یکدلی کشورهای فارسی زبان اظهار داشت:تدبیر هرگونه از این برنامه ها بب گمان در گسترش نوع دید همگرایی در میان فارسی زبانان تاثیر گذار است و بدون شک سفر تیمی از شاعران و نویسندگانی که از افغانستان به ایران امده اند سفر پر دستاوردی خواهد بود و در این سفر ما کوشش خواهیم کرد بیشتر چهره واقعی مردم افغانستان را به نمایش بگذاریم.

نجیب بارور گفت: مردمی که از روستاها و شرایط جنگی به ایران آمده بودند مردمی بودند که با فرهنگ ایران آشنایی نداشتند و اشتباهاتی از آنان سرزده بود که طبیعتا باعث نارضایتی هموطنان ایرانی شده بود.

وی افزود : درخصوص ترمیم و بهتر سازی نوع نگرش ایرانیان نسبت به افغانستانی ها و نوع دید افغانستانی ها نسبت به ایرانیان باید کارهایی صورت بگیرد که ما امیدواریم آغاز گر این کارها در حوزه تمدنی زبان فارسی باشیم و تلاش میکنیم بیشتر از گذشته فرهنگی و تاریخی مان صحبت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بدون شک شعر در نوع روابط میتواند یکی از ابزار مهم در زمینه شناخت بیشتر تاریخ فرهنگی باشد امیدوار هستیم از طریق شعر ، داستان ، مقالات ، گفتگوهای حضوری این گفتمان همگرایی را بیشتر تقویت کنیم.

لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکسی از وکیل کوهسار عکاس بین الملل نیز برپا بود.

گفتنی است مجله بخارا پیش از این شبهای ایران و هند ، ایران و لهستان و ایران و ژاپن را نیز برگزار کرده است.

نظرات(۶ دیدگاه)

  1. هادی
    (۲۴ دلو ۱۳۹۴)

    گه خورده این ابله نجیب نا نجیب

  2. omar
    (۲۵ دلو ۱۳۹۴)

    نجیب بارور که خود باشنده یک روستای کوچک دره پنجشیر است ، هنوز از تعصب قومی و فرهنگ و اخلاق کوهی و چاقوکشی بیرون نیامده و اگر احمدشاه مسعود نبود، شغلش یا ندافی بود یا سقاویی یا پنچرمینی و حال شعر را نیز پنچرمینی فکر کرده و می گویند خدا سرترقیده و پاچه کفیده را روز ندهد و چه رسد که یک بیسواد در ایران سخنرانی کند

  3. ایرانی
    (۲۶ دلو ۱۳۹۴)

    هموطن کسی ست که با ما تاریخ معاصر مشترک داشته باشد . دویست سیصد سال پیش خیلی دور است . تاریخ ما تاریخ مادر و پدر و مادربزرگ و پدربزرگمان است . و شما افغانها خیلی از ما دورید . کشور خودتان را بسازید و با هم کنار بیایید . همانطور که در ایران نیمی از مردم ، فارس نیستند ولی ایرانی هستند .

  4. هادی
    (۲۶ دلو ۱۳۹۴)

    درود بر نجیب بارور و دیگر شاعران شیرین سخن خراسانی
    زنده باد ایران بزرگ از بدخشان و کابل و هرات و بلخ تا تهران و شیراز و نیشابور و تبریز

  5. محمد شیرازی
    (۲۶ دلو ۱۳۹۴)

    امیدوارم این به عزیزان در سفر به گوشه ی دیگری از میهن خود خوش گذشته باشد
    ما بدون شک یک فرهنگ یک تاریخ یک زبان و سرنوشتی مشترک داریم هنوز دو سده از کشیده شدن این مرز های پوشالی میان ما نگذشته است و ایران زمین بارها پس از فترت هایی بس طولانی تر دوباره متحد و یکپارچه گشته است
    زنده باد ایرانشهر

  6. قفقاز
    (۱۱ حوت ۱۳۹۴)

    تبریز؟!! هه تبریز چرا با همزبان های خودش در آن سوی مرزها یکی نشه ؟! فقط شرق و جنوب ایران می توانند با افغانستان فرهنگ مشترک داشته باشند . این رو هرگز فراموش نکنید !

نظر شما چیست؟