۱.۶ تریلیون دلار هزینه جنگ افغانستان و عراق

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 2414

آمریکا برای جنگ سیزده ساله در کشورهای افغانستان و عراق نزدیک به یک تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلارهزینه کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از العربیه، کنگره آمریکا در تازه‌ترین گزارش تحقیقاتی‌اش نوشته ‌است، این پول‌ برای ایجاد پایگاه‌های نظامی، آموزش نیروهای امنیتی افغان و عراقی، بازسازی، ساخت سفارتخانه‌ها، کمک‌های بشردوستانه و عملیات‌های نظامی به مصرف رسیده‌است.

دراین گزارش آمده‌است، ۶۸۶ میلیارد دلار از این پول که ۴۳ درصد مصرف آمریکا در افغانستان وعراق است، برای مبارزه با هراس افکنی در افغانستان اختصاص یافته‌است.

براساس گزارش مذکور، ۸۱۵ میلیارد دالر که ۵۱ درصد از کل پول را تشکیل می‌دهد برای انجام عملیات برضد رژیم صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق خرج شده است.

در این گزارش تحقیقاتی کنگره آمریکا آمده‌است، ۲۷ میلیارد دالر که دو درصد این مبلغ دانسته شده برای ایجاد پایگاه و تأمین امنیت بخش‌هایی از عراق هزینه شده است.

از سوی دیگر، ۸۱ میلیارد دالر یا ۵ درصد از مجموع ۱.۶ تریلیون دالر بودجهٔ اختصاصی عملیات‌های نظامی خوانده شده که تاهنوز معلوم نیست که این مبلغ در عراق به مصرف رسیده‌است یا افغانستان.

این درحالیست که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا اعلام کرده‌است، دیگر لازم نیست برای مبارزه با هراس افگنی هزینه سنگین مالی بیرون از آمریکا مصرف شود.

از سوی دیگر، آمریکا اخیراً اعلام کرد، بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۰۸۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند و دربخش‌های آموزش و مشاوره‌دهی با ارتش افغان همکاری می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟