یک هفته تا کابینه جدید

  • انتشار: ۱۲ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: مجتبی کوثری
  • شناسه مطلب: 2387

اشرف غنی؛ رئیس جمهور گفته تا یک هفته دیگر، اعضای کابینه را به پارلمان معرفی خواهد کرد.

آقای غنی چهارشنبه، در دیدار با شماری از اعضای مجلس نمایندگان گفت که “مسایل عمده” در مورد تشکیل کابینه جدید حل شده است.

او گفت وزیران پیشنهادی در قالب یک “تیم واحد” به پارلمان معرفی خواهند شد.

رئیس جمهور همچنین گفته کابینه جدید باید “انعکاس‌دهنده واقعیت‌های عینی جامعه افغانستان و یک کابینه متعادل و نماینده” باشد.

حدود دو هفته قبل مجلس نمایندگان با انتقادهای تند از سران حکومت وحدت ملی، به این دو نفر هفت روز مهلت داد که وزیران پیشنهادی را معرفی کنند.

پس از اینکه با پایان این ضرب الاجل، اعضای کابینه جدید معرفی نشدند، نمایندگان تصمیم گرفتند که هیات اداری و رؤسای کمیسیون‌های هجده‌گانه با رئیس جمهوری و رئیس اجرائی دیدار کنند و از آنها درباره تاخیر در معرفی اعضا کابینه توضیح بخواهند.

در دیدار این هیات با رییس جمهور، آنچه به دست آمده است، یک موعد یک هفته ای دیگر است؛ موعدی که به رغم آنکه با توجه به موارد مشابه در گذشته، از دید ناظران، چندان قابل اتکا و اطمینان نیست؛ اما در عین حال، از آنجایی که فاصله تاخیر را از ۴۵ روز و چهار هفته این بار به یک هفته کاهش داده است، امیدهای تازه ای برانگیخته است.

نکته دیگر در این تحول این است که رییس جمهور اطمینان داده است که «مسایل عمده» در خصوص تشکیل کابینه، حل شده است. این از نظر کارشناسان، برخلاف ادعاهایی است که پیش از این در نشست لندن از سوی رییس جمهور و رییس اجرایی مطرح می شد مبنی بر اینکه اساسا هیچ گونه اختلافی میان آنها در زمینه تشکیل کابینه وجود ندارد و علت تاخیر، ایجاد یک چارچوب قانونی و حقوقی برای کار رییس اجرایی، اصلاح، ادغام و کوچک کردن کابینه و حذف ادارات موازی، گزینش چهره های تازه غیر از عناصری که در دولت کرزی کار کرده اند و اخیرا نیز گرفتن امتحان و مصاحبه توسط رییس جمهور از افرادی که به عنوان وزیر معرفی می شوند.

اما اظهارات اخیر آقای غنی، تلویحا تایید می کند که «مسایل عمده» ای نیز در این میان در کار بوده و احتمالا اختلافات شدیدی میان دو تیم تشکیل دهنده حکومت و همچنین مؤتلفان و هم پیمانان هریک از تیم ها در درون آنها در این خصوص وجود داشته است.

در هر حال، انتظار می رود این وعده آقای غنی، آخرین وعده ای باشد که از سوی او در خصوص معرفی کابینه داده می شود و دولت وحدت ملی دست کم، یکی از مهم ترین و دشوارگذارترین گردونه های کار مشترک سیاسی و اجرایی را با موفقیتی هرچند دیرهنگام و نه چندان آسان، پشت سر بگذارد.

نکته مهم دیگر که در اظهارات آقای غنی وجود داشت تصریح بر این موضوع بود که کابینه آینده، به صورت یک «تیم واحد» به پارلمان معرفی خواهد شد.

این امر، اگر به این معنا باشد که همه نامزدوزرا یکجا راهی مجلس نمایندگان به منظور کسب رأی اعتماد خواهند شد، امیدها به مختومه شدن پرونده قطور، پرماجرا و بحث برانگیز تشکیل کابینه، تقویت خواهد شد؛ زیرا پیش از این، سخن از معرفی تنها ۸ یا ۹ وزیر و مقام اجرایی و امنیتی بود که این امر، خود به بروز نگرانی های تازه در زمینه احتمال عدم توافق طرفین بر سر کرسی های باقیمانده منجر شده بود.

با این حال، این تعبیر می تواند، یک تأویل و تحلیل دیگر نیز داشته باشد و آن اینکه شاید منظور آقای غنی از «تیم واحد» احتمالا تشکیل کابینه ای یکدست و مطیع و پاسخگو به رییس جمهور باشد؛ زیرا پیش از این، شماری از ناظران با اشاره به اینکه قدرت به صورت مساویانه میان رییس جمهور و رییس اجرایی تقسیم می شود، در مورد احتمال بروز دو دستگی در تصمیم گیری و امور اجرایی حکومت و همچنین وفاداری و پاسخگویی هریک از وزرا به یکی از سران تشکیل دهنده حکومت، هشدار داده بودند.

با این حال، آقای غنی بارها به تلویح و تصریح بر این نکته تاکید کرده که تمامی وزرای کابینه آینده باید به صورت منظم در قبال رییس جمهور، نمایندگان شورای ملی و مردم افغانستان، پاسخگو باشند که این اشاره ها به عقیده تحلیلگران، نوعی خط و نشان به رییس اجرایی و نیمه دیگر کابینه است که تقسیم قدرت به معنای دوگانگی در مراجع تصمیم گیری نیست.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟