یک ملا امام مسجد در کانادا، ده ها هزار دالر پول خیریه را صرف مصارف شخصی کرد

  • انتشار: ۸ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 31282

بنا به گزارشی که از سوی Canada Revenue Agency منتشر شده ، دهها هزار دالر پولی که برای مصارف خیریه از سوی مردم مسلمان کانادا به موسسه اسلامی Society of B.C اهدا شده بود، توسط امام مسجد الهدایه صرف خریدهای لوکس و تفریحات شخصی شده است .

البته این تمام ماجرا نیست و بررسی مدارک مالی این موسسه از سوی Canada Revenue Agency حکایت از کنترل و یا زیر نفوذ بودن این مرکز از سوی یکی از تشکیلات قطری است که متهم به حمایت از تروریسم هستند.

این موسسه اسلامی که در پورت کوکیتلام قرار دارد پیش از این توسط سعدالدین باهر اداره می شد که در حال حاضر در زندان به سر می برد. باهر بخاطر تعرض جنسی  در سال 2013 مدتی قبل به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

در بررسی مدارک مالی این موسسه مشخص شده بین تاریخ های اکتبر 2010 تا سپتامبر 2013 باهر با انتقال پول از حسابهای موسسه خیریه به حساب های شخصی اش دهها هزار دالر از پولی که قرار بود به افراد نیازمند پرداخت شود را صرف خرید موتر، وسایل منزل، سفرهای تفریحی  و دیگر موارد کرده است .

به گزارش CRA حدود 127 هزار دالر از اموال خیریه طی این مدت از سوی باهر خرج شده است . طی مدت ذکر شده باهر کنترل کامل بر امور مالی بنیاد اسلامی داشته وبرای CRA هنوز سرنوشت 74 هزار دالری  دیگری که طی این سالها از حساب بنیاد خیریه بیرون کشیده شده مشخص نیست.

همچنین مدارک به دست آمده نشان از ارتباط و نفوذ بنیاد شیخ عید بن محمد آل ثانی در قطر دارد که متهم به ارتباط مالی با تروریسم است. یکی از افراد موسس بنیاد قطری عبدالرحمان ال نویمه است که از سوی سازمان ملل به عنوان یکی از حامیان مالی اصلی القاعده در سوریه و عراق معرفی شده است . البته بنیاد قطری اشاره کرده این فرد از سال 1999 در بنیاد مسئولیتی ندارد.

به گزارش گلوبال نیوز ،بنیاد قطری از سال 2005 حمایت مالی خود را از مرکز اسلامی پورت کوکیتلام آغاز کرد و طی  آن سال 80 هزار دالر به کانادا منتقل کرد. همچنین در ماه های فبروری و جولای 2010 نیز 68 هزار دالر به مرکز اسلامی پورت کوکیتلام منتقل شده است .

بنیاد اسلامی پورت کوکیتلام مدعی شده بخاطر محدودیتهای مالی در قطر، این مبالغ به کانادا منتقل شده در حالی که کشور ثروتمند قطر در آن سالها هرگز محدودیت بانکی و مالی نداشته است و موسسه قطری به این ترتیب دخالت مستقیم در امور مالی بنیاد اسلامی داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟