یک مقام ترک: سه میلیون مهاجر که اکثر آنها افغان هستند به سمت مرزهای ترکیه در حال حرکت است

  • انتشار: ۸ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20192

یک مقام ترک اعلام کرده است که موج جدیدی از مهاجران که حدود سه میلیون نفرند، در حال حرکت به سوی مرزهای این کشور هستند که بیشتر آنها اتباع افغانستان است.

ویسی کایناک، معاون نخست وزیر ترکیه می‌گوید موج جدیدی از مهاجران حدود سه میلیون نفر از مسیر ایران در حال طی فرآیند جابجایی و رفتن به ترکیه هستند.

به گزارش وب‎سایت «صباح دیلی» کایناک در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» گفته «طبق اطلاعاتی که بدست آوردیم، حدود سه میلیون مهاجر ثبت نشده در ایران هستند که می‌خواهند به سمت ترکیه حرکت کنند. متاسفانه بیشتر آنها اتباع افغانستان هستند و از شرق ایران می‌آیند».

او با ابراز نگرانی دولت ترکیه نسبت به بی‌تفاوتی ایران در قبال چنین مهاجرت‌هایی به ترکیه، گفت: «البته نه اینکه ایران در حال کمک به آنها برای مهاجرت به ترکیه است، بلکه به آن بی‌اعتنا هستند».

معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که این افراد بیش از اینکه راغب به ماندن در این کشور باشند، می‌خواهند از ترکیه به عنوان نقطه انتقال به اروپا استفاده کنند.

کایناک همچنین افزود: «اروپا و دیگر کشورهای جهان باید درباره آن فکر کنند…آنها [مهاجرین] قصد دارند به غرب بروند و برای آنها [کشورهای اروپایی] ترکیه یک سد مهم است».

از سوی دیگر اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه، درباره‌ی بی‌تفاوتی ایران نسبت به مهاجران با واکنش وزارت خارجه‎ی جمهوری اسلامی مواجه شد و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی آن را بی‌اساس و مداخله‌گرایانه خواند و تاکید کرد که این قبیل موضع‌گیری‌ها مشکل‌ساز خواهد شد.

اما ساعاتی بعد معاون نخست‌وزیر ترکیه، در رسانه‌ها اعلام کرد که نسبت به اظهاراتش درباره ایران سوء برداشت شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟