یک عضو سنا: برخی از اعضای شورای عالی صلح با طالبان مسلح رابطه نزدیکی دارند

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 17073

شیرمحمد آخندزاده یکی از اعضای شورای عالی صلح و عضو مجلس سنا؛ می گوید که بعضی از اعضای شورای عالی صلح با گروه طالبان ارتباط دارد.

یک عضو مشرانو جرگه افغانستان ادعا می‎کند که گویا تعدادی از اعضای شورای عالی صلح با گروه طالبان مسلح ارتباط دارند.

این عضو سنا تأکید می‌کند که برخی از اعضای شورای عالی صلح احتمالاً افرادی را که قصد انجام حملات انتحاری را دارند با استفاده از موترهای مربوط به خود تا به اهداف مشخص‌شان در پایتخت رهنمایی می‌کنند.

کمتر اتفاق افتاده‌است کسانی‌که برای تلاش‌های صلح گماشته شده‌اند، به دامن زدن به جنگ و داشتن روابط با جنگجویان متهم شوند.

شیر محمد آخندزاده که عضویت شورای عالی صلح را نیز دارد، به رادیو آزادی گفته است که پسران برخی از اعضای شورای صلح، در ولایت هلمند قوماندانان طالبان اند و پدران‌شان نیز از آنان حمایت می‌کنند.

وی می گوید “پسران‌شان در هلمند قوماندان طالبان اند اما خود شان در کابل در شورای عالی صلح اند، چه می‌دانیم که افراد انتحاری به کابل چگونه می‌آیند، پس امکان دارد پدران برخی طالبان که در شورای صلح هستند و سلاح هم دارند افراد که قصد حملات انتحاری را دارند به شهر کابل داخل کنند، سلاح به هدف مواظبت خود از حکومت می‌گیرد، موترش را پولیس متوقف ساخته نمی‌تواند اگر بپرسد هم کارت عضویت شورای صلح را دارد.”

آقای آخندزاده گفت اسناد و شواهد مؤثق در این رابطه در دست دارد و هرگاه ارگان‌های امنیتی تقاضا کنند، آن را در اختیار شان قرار خواهد داد.

سال‌هاست که از تصفیه عوامل نفوذی مخالفین مسلح در نهادهای امنیتی و استخباراتی سخن گفته شده، اما این بار نخست است که یک عضو سنا برخی اعضای شورای عالی صلح را متهم به داشتن روابط با مخالفین مسلح می‌سازد.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که اظهارات اخیر عبدالحکیم مجاهد مشاور پیشین شورای عالی صلح مبنی بر فرشته صلح خواندن طالبان نیز سر و صداهای را بر انگیخت و موجب برکناری وی از سمت‌اش شد.

اما شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید اتهامات در خصوص داشتن ارتباط با گروه طالبان مسلح نیاز به اسناد و مدارک مؤثق دارد.

امین‌الدین مظفری سخنگوی این شورا گفت اعضای شورای عالی صلح پس از مشوره‌ها از سوی رئیس جمهور اشرف غنی انتخاب شده‌اند.

حدود نهُ ماه قبل رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفته بود افرادی که تلاش کنند با استفاده از منابع نظام در جنگ روانی با مخالفین مسلح همسویی داشته و آب را در آسیاب دشمن بریزند، در برابر آنان بیش از این از مصلحت کار گرفته نخواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟