یک شرکت چینی برنده مناقصه پروژه تاپی شد

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادبین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15177

رسانه های پاکستانی از برنده شدن شدن شرکت چینی در مناقصه احداث خط لوله گاز مربوط به طرح انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند معروف به خط لوله ‘تاپی’ خبر دادند.

براساس این خبر، یک شرکت چینی قرارداد احداث خط لوله 300 کیلومتری از میدان گازی مربوطه ‘در خاک ترکمنستان تا مرز این کشور با افغانستان’ را امضا کرده و به عنوان مجری این طرح تلقی می شود.

چند شرکت دیگر از کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای اروپایی نیز در مناقصه برای احداث این بخش از خط لوله تاپی شرکت کردند که در نهایت چینی ها برنده شدند.

پروژه تاپی، مسیر انتقال گاز از مسیر کشورهای ترکمنستان ، افغانستان و پاکستان به هند است در این پروژه گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان و پاکستان عبور داده شده و به کشور هند می رسد.

گفتنی است تاکنون شرکت های مجری برای احداث ادامه این خط لوله در خاک کشورهای افغانستان و پاکستان و رساندن آن تا مرز هند مشخص نشده است.

نبود امنیت در افغانستان و همچنین در پاکستان، به بزرگترین مانع در برابر اجرای طرح تاپی تبدیل شده است.

اخیرا طارق فاطمی دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی از تلاش این کشور برای یافتن مسیر جایگزین به جای افغانستان برای اجرای طرح تاپی سخن گفته است اما به باور کارشناسان یافتن جایگزین برای افغانستان دراین طرح عملا ممکن نیست و پاکستان باید به فکر کمک به تامین امنیت افغانستان باشد.

نظرات(۲ دیدگاه)

  1. (۲۸ قوس ۱۳۹۶)

    ممنون اطلاعات مفیدی بود

نظر شما چیست؟