یک شبکه تلویزیونی روسی، احمدولی کرزی باند بزرگ قاچاق مواد مخدر را در اختیار داشت

  • انتشار: ۶ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 29619

یک شبکه تلویزیونی روسی از قاچاق مواد مخدر افغانستان، توسط احمد ولی برادر رئیس جمهور سابق پرده بر می دارد. این شبکه فاش کرده است برادر آقای کرزی تا زمان مرگ (شش سال پیش) بخش قابل توجهی از مواد مخدر را کنترل می کرد.

شبکه تلویزیونی رن تی وی روسیه، با طرح ادعای دست داشتن «احمد ولی» برادر حامد کرزی در قاچاق بین المللی مواد مخدر از افغانستان، گفت که «وی تا زمان مرگ (شش سال پیش) بخش قابل توجهی از مواد مخدر را کنترل می کرد.»

بنا به گزارش این رسانه، احمد ولی که در زندان فدرال آمریکا بسر می برد، پس از روی کار آمدن حامد کرزی آزاد شد و در افغانستان قدرت زیادی یافت به گونه ای که شمار محافظانش قابل مقایسه با نیروهای یک ارتش بود.

رن تی وی اعلام کرد: احمد ولی جاده شماره یک از هلمند تا مرز افغانستان با آسیای میانه را در کنترل داشت که از آن مواد مخدر به کشورهای این منطقه منتقل می شد.

اکنون هم «نیروهای آمریکا با وجود آگاهی از موضوع هیچ اقدامی انجام نمی دهند، زیرا میلیاردها دالر درآمد حاصله از قاچاق مواد مخدر به این کشور سرازیر می شود.»

رن.تی.وی روسیه همچنین فاش کرد که فرماندهان نیروهای آمریکایی در افغانستان میلیاردها دالر از محل قاچاق بین المللی مواد مخدر سود می برند و این کشور به منبع کسب درآمد برخی افراد در آمریکا تبدیل شده است.

شبکه روسی در برنامه «رازهای نظامی» گفت: سال 2001 طالبان کشت خشخاش در افغانستان را تقریبا متوقف کرده و با آن به شدت مبارزه می کرد، اما سال 2002 و پس از حضور نیروهای آمریکایی میزان تولید مواد مخدر 50 برابر شد.

برپایه آمارهای گزارش رن تی وی، این وضعیت اکنون به جایی انجامیده که افغانستان 93 درصد کل مواد مخدر جهان را تولید می کند و تقریبا در سراسر این کشور خشخاش کشت می شود.

شبکه روسی تاکید کرد: اراضی افغانستان در حالی زیر خشخاش می رود که نظامیان آمریکایی حضور گسترده ای در این کشور دارند، اما هیچ مبارزه موثری علیه کشت گیاه افیونی، تولید و قاچاق مواد مخدر انجام نمی دهند.

عمر ناصر کارشناس سیاسی افغان در گفت وگو با رن تی وی اظهار کرد: مواد مخدری که در افغانستان تولید می شود به کشورهای همسایه از جمله روسیه از راه آسیای میانه، ایران و نیز دیگر مناطق جهان قاچاق می شود و به همین دلیل آمریکا با آن مبارزه نمی کند.

وی همچنین افزود: دهها میلیارد دالر سود ناشی از قاچاق مواد مخدر از افغانستان (به خارج) منتقل می شود.

از سوی دیگر، مقام های روس بارها از عملکرد آمریکا و نیروهای غربی در افغانستان از جمله حمایت توام با سکوت از تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور انتقاد کرده اند.

وزارت امور خارجه روسیه به تازگی با توجه به افزایش قابل توجه تولید، کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، در بیانیه ای خودداری آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از مبارزه با این پدیده را بسیار مشکوک و حیرت آور خواند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟