یک دانشجو با شعار “می دزدم و به مردم هم می دهم” در انتخابات ریاست جمهوری صربستان شرکت کرد

  • انتشار: ۱۳ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 20378

یک دانشجوی رشته ارتباطات به دلیل اعتراض به فساد با شعار “می دزدم ولی چیزهایی هم به مردم می دهم” برای انتخابات ریاست جمهوری صربستان شرکت کرده و در یک نظرسنجی به طور عجیبی در جای دوم قرار گرفته است.

یک نظرسنجی نشان می‌دهد دانشجویی که برای شوخی و اعتراض در انتخابات ریاست جمهوری صربستان با مانیفستی چون وعده غارت شرکت کرده، در حال صعود به مقام دوم انتخابات است.

در روزهای گذشته ویدیویی منتشر شده که در آن یک مرد جوان لباس‌های تمام سفید پوشیده بود و خودش را «چریک‌های جوک» معرفی می‌کند.

وب‎سایت «تایمز» در گزارشی می‌نویسد او «لوکا ماکسیموویچ» دانشجوی ۲۵ ساله صرب است و خود را یک صلح‏‌طلب و طرفدار دموکراسی دیجیتال می‌داند و از میان دانشجویان و جوانان هواداران زیادی پیدا کرده است.

او در رشته‌‏ی ارتباطات تحصیل می‌کند و علیه پول‌های هنگفتی که از جیب مردم صرف تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می‌شود دست به اعتراض زده است.

او برای انتخابات ریاست جمهوری صربستان کاندیدا شده و در فعالیت‌های تبلیغاتی خود به طور غیرواقعی نقش یک سیاستمدار فاسد را بازی می‌کند.

تمرکز فعالیت‌های انتخاباتی او در فضای مجازی است و گفته می‌خواهد جوانانی را که از مشارکت دلسرد شدند به سمت انتخابات سوق دهد.

حال و هوای کمپین ماکسیموویچ جوانان ناراضی صرب را به خود جلب کرده است و آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او به زودی می‌تواند در نظرسنجی‌ها جایگاه دوم را کسب کند و رقیبی برای الکساندر ووچیچ ۴۷ ساله، نخست‌وزیر کنونی صربستان باشد. ووچیچ نامزد حزب راست میانه‎رو، قصد دارد تا در صورت رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری روابط با اتحادیه اروپا را تقویت کند.

شعار انتخاباتی ماکسیموویچ این است که «می‌دزدم ولی چیزهایی را هم به مردم می‌دهم».

او با موهای دم اسبی و ریش خود مشهور شده است و در فیلم مبارزات انتخاباتی‌اش سرود افزایش دستمزد، رونق ساخت‌و‌ساز و مقابله با جنگ را می‌خواند. این هفته طی سفر کمپین تبلیغاتی‌اش به ملادنوواس، محل تولدش در نزدیکی بلگراد با استقبال طرفدارانش روبرو شد. آنها در حالی‌ که ماکسیموویچ از مرسدس بنز برایشان دست تکان می‌داد، درخواست دست دادن و امضا گرفتن از او داشتند.

او توسط محافظ‌‌های مضحک‌اش احاطه شده بود و به آنها دستور می‌داد که مردم را بزنند!

فیلم‌ تبلیغاتی «سفید» یا قدم زدنش در جنگل مانند یک پیامبر در اینترنت بازدیدکننده بسیاری داشته است.

ماکسیموویچ گفته، قطعاً یک چیزی اشتباه شده در این کشور که یک فرد غیرواقعی می‌تواند چنین جمعیتی را دور هم جمع کند. همه توجهی که ما می‌گیریم قطعا یک سیلی به مقامات و اپوزیسیون است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟