یکی از گزینه های وزیر دفاع آمریکا برای جنگ افغانستان بزودی اعلام می شود

  • انتشار: ۲۴ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 28950

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا گفته است؛ تمام گزینه ها، از خروج سربازان امریکایی از افغانستان گرفته تا استفاده از قراردادی های خصوصی و افزایش نیرو های نظامی ایالات متحده در افغانستان، تحت غور و بحث قرار دارد و یکی از این گزینه ها برای جنگ در افغانستان بزودی اعلام می شود.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته است که تصامیم استراتیژیک در مورد افغانستان هنوز اتخاذ نشده است. وی اما گفته است برای اخذ تصمیم در مورد استراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان بسیار نزدیک شده ایم.

آقای ماتیس می گوید؛ یکی از گزینه های شامل در استراتیژی جنگ افغانستان، “خصوصی سازی جنگ” است.

وزیر دفاع ایالات متحده افزود ” ما تمام گزینه های را با جزییات برجسته می سازیم تا مشخص شود که نقاط مثبت و ضعف آن کدام ها اند.”

آقای ماتیس، در کنار رکس تیلرسون، وزیر خارجه و مک ماستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، چندین ماه است که روی استراتیژی جدید جنگ برای افغانستان، کار می کند.

یکی از احتمالات موجود در استراتیژی جنگ که بر اساس گزارش ها توجه رئیس جمهور ترامپ را به خود جلب کرده است، کاهش اتکای ایالات متحده روی نیرو های نظامی این کشور در افغانستان می باشد که به عوض آن، از قرار دادی های خصوصی در ماموریت جنگی ایالات متحده در أفغانستان استفاده خواهد شد.

هفتۀ گذشته، اریک پرنس، بنیانگذار شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر گفته بود که به رئیس جمهور ترامپ پیشنهاد کرده تا به عوض افزایش نیرو های نظامی امریکایی در افغانستان، ماموریت نظامی امریکا را در افغانستان “خصوصی” سازد.

آقای پرینس گفت “هدف از خصوصی سازی ماموریت نظامی امریکا در افغانستان، اعزام نیرو های اجیر و ملیشه نبوده بلکه با قرار دادی های به افغانستان اعزام خواهند شد که از تجارب کافی محاربه یی برخوردار اند”.

ایریک پرنس گفته بود که پیشنهاد وی به رئیس جمهور این بود که نیرو های نظامی امریکایی را در افغانستان “با حدود ۵ هزار قراردادی تعویض کند که حمایت ۹۰ هواپیمای جنگی خصوصی را با خود خواهد داشت.”

براساس این برنامۀ آقای پرنیس، مصارف جنگ ایالات متحده در افغانستان از کمتر از ۱۰ میلیارد دالر امریکایی در سال کاهش خواهد یافت.

آقای ماتیس گفت “این برنامه بخشی از گزینه های تحت غور ما می باشد و رئیس جمهور ترامپ، آمادۀ شنیدن مشوره های من، وزیر خارجه و رئیس ادارۀ سیا می باشد”.

در حال حاضر، ایالات متحده ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره دهی نیرو های امنیتی أفغان بوده آنان را در جنگ علیه طالبان، هدف قرار دادن تندروان مرتبط با القاعده و گروه دهشت افگن داعش، کمک می کند.

بحث خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان از اول ماه جون و با یاداشت اریک پرنس بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر در وال استریت ژورنال آغاز شد. وی در این یادداشت پیشنهاد کرد، آمریکا به جای افزایش سرباز در افغانستان به اعزام نیروهای مزدور بپردازد که هزینه‌ای به مراتب کمتر برای این کشور خواهد داشت. اظهارات اریک پرنس نشان از ان بود که هزینه جنگ برای آمریکا قابل قبول نیست.

از سوی دیگر دانشگاه هاروارد در گزارش جدیدی، جنگ آمریکا در عراق و افغانستان را شش تریلیون دالر هزینه برآورد کرد. این هزینه گزاف صرف پرداخت غرامت و درمان صدها هزار نظامی آمریکایی در عراق و افغانستان می‌شود که با مشکلات جسمی و روحی فراوان به کشورشان بازگشته‌اند.

براساس گزارش دانشگاه هاروارد، در این جنگ‌ها پنجاه هزار نظامی آمریکایی زخمی و صدها هزار نظامی دیگر به بیماری‌های روحی و روانی دچار شده‌اند. حدود 80 درصد هزینه‌های جنگ افغانستان هم در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما تامین شد. اوباما از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش در سال 2009 حضور نظامی آمریکا در افغانستان را شدیدا افزایش داد.

هزینه‌های گسترده برای این جنگ 16 ساله که دولت اوباما هرگز جزئیات آن را منتشر نکرد موجب گسترش تردیدها درباره جنگ در افغانستان شده است. نظرسنجی‌های موسسات آمریکایی نیز حاکی از آن است که شهروندان این کشود جنگ افغانستان را ایده بد و نامناسب می‌دانند.

اما به نظر نمی رسد دولت افغانستان خواهان چینین شرایطی باشند. وجود چنین شرکتهای خصوصی در حوزه امنیتی چه بسا می‌تواند عواقبی بدتر از این جنگ شانزده ساله را برای مردم به همراه داشته باشد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟