یوناما: درخواستی برای محاکمه حکمتیار به دفتر این سازمان رسیده است

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 23233

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گفته است که “درخواستی را که خواهان عدالت برای قربانیان جرم‌هایی که ادعا می‌شود توسط گلبدین حکمتیار صورت گرفته،” دریافت کرده است.

در این درخواست از یوناما خواسته شده است تا آقای حکمتیار به خاطر جرایمی که در گذشته انجام داده است به عدالت کشانده شده و محاکمه شود.

یوناما نگفته است که این درخواست را چه کسی یا گروهی به آن اداره آورده است و چی تعداد افراد در پای آن امضا کرده اند.

در خبرنامۀ یوناما آمده که این درخواست پس از چاشت امروز (پنجشنبه) به این سازمان رسیده است.

یوناما در این خبرنامه می‌گوید، این سازمان از توافق‌هایی که باعث کاهش خشونت در افغانستان شود و از پیش‌رفت‌ها در تطبیق توافق دولت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، استقبال می‌کند.

در خبرنامه آمده است که عدالت انتقالی و مصالحه از اساسات مهمی به شمار می‌روند و توسعه و حفاظت از حقوق بشر، اصل بنیادی صلح پایدار است.

در خبرنامه از قول تدامیچی یاماموتو ،نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما نیز گفته شده که شهروندان افغانستان نباید از حقوق قضایی‌شان محروم شوند. هم‌چنان آقای یاماموتو افزوده است که آن‌ها به حمایت خود از تلاش‌ها برای رسیدن به صلح، عدالت و امنیت ادامه می‌دهد.

یوناما در پایان افزوده که از تلاش‌های حکومت وحدت ملی برای شامل‌ساختن تمام کسانی که علاقه‌مند ترک خشونت و تأمین صلح عادلانه هستند، حمایت می‌کند.

در بارۀ این درخواست جزییات بیشتری تاکنون در دست نیست.

پس از ماه‌ها تلاش و گفت‌وگو میان نماینده‌گان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و حکومت، توافق‌نامۀ صلح در هشتم میزان سال گذشته میان رییس جمهور غنی و رهبر حزب اسلامی امضا شد.

این اقدام با استقبال شماری از احزاب سیاسی روبه‌رو شد، اما واکنش‌های منفی زیادی را در میان مردم و برخی از احزاب سیاسی دیگر برانگیخت.

توافق‌نامۀ صلح میان حکومت و حزب اسلامی شامل تعهدات مشترک هر دو جانب بوده که در شش صفحه، سه فصل و 26 ماده ترتیب شده است.

طبق این توافق‌نامۀ، هر دو جانب متعهد به گذاشتن نقطۀ پایان به جنگ، تأمین صلح و امنیت، پابندی به ارزش‌های اسلامی و یک‌پارچگی افغانستان اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟