پیدا و پنهان استعفای اتمر

  • انتشار: ۶ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 46673

تنها یک روز پس از استعفای حنیف اتمر از سمت مشاور عالی امنیت ملی افغانستان، ابوسعید ارهابی اورکزای، چهارمین رهبر داعش در افغانستان در ولایت جلال آباد در شرق کشور کشته شد.

از سوی دیگر، اتمر تنها مقام امنیتی بود که رئیس جمهور استعفای او را پذیرفت و به وزیر دفاع، وزیر داخله و رییس امنیت ملی افغانستان که همزمان با اتمر استعفا داده بودند، دستور ادامه کار داد.

این دو واقعه یقینا بی ارتباط با یکدیگر نیست و به نظر می رسد اوضاع افغانستان وارد شرایط پیچیده و خاصی شده است و بر خلاف آنچه که عده ای پنداشته اند، استعفای آقای اتمر، نتیجه اختلافات او با رئیس جمهور اشرف غنی نیست.

از اقای اتمر، به عنوان پدر معنوی داعش افغانستان یاد می شود و بسیاری بر این اعتقاد هستند که نیروهای داعش در افغانستان، با حمایت های گسترده اقای اتمر، فعالیت می کرد.

اینک، زلمی خلیل زاد به عنوان نماینده ویژه آمریکا در افغانستان در حال عزیمت به کشور است و انتظار می رود که اصلی ترین ماموریت او، به نتیجه رساندن پروسه گفتگوهای میان آمریکا و طالبان باشد.

خلیل زاد ماموریت دارد تا طرحی را که مایک پمپئو برای خروج نسبتا آبرومندانه آمریکا از بحران افغانستان تعقیب می کند به نتیجه برساند. به همین دلیل او تلاش خواهد کرد تا به هر ترتیب ممکن، با طالبان به نتیجه برسد.

این در حالی است که تحت هیچ شرایطی، تفاهم میان طالبان و داعش در افغانستان قابل تصور نیست و این دو جریان افراطی، با یکدیگر دشمنی آشتی ناپذیری دارند و بر اساس اطلاعاتی که قبلا از نتایج دور اول مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر به بیرون درز کرده، پیش گیری از قدرت یافتن داعش در افغانستان، از پیش شرط های اصلی طالبان برای اداکه مذاکرات است.

با این وصف، به نظر می رسد اتمر بیش از اینکه با رئیس جمهور اشرف غنی اختلاف نظر داشته باشد، با مایک پمپئو و زلمی خلیل زاد اختلاف نظر دارد و موضوع این اختلاف نظر هم دقیقا طالبان و داعش هستند.

با توجه به اینکه زلمی خلیل زاد در قامت یک کارفرمای آمریکایی که توان اعمال قدرت هم بر اشرف غنی و هم بر اتمر را دارد، وارد افغانستان می شود، طبیعی است که عرصه بر اقای اتمر تنگ شده و مجبور به ترک صحنه شود و خلیلزاد هم برای اینکه حسن نیت خود را به طالبان نشان دهد، تنها یک روز پس از استعفای اتمر، رهبر داعش افغانستان را در یک حمله هوایی به قتل می رساند.

سایر مقام های امنیتی افغانستان، تاثیری در این ماجرا و اختلاف ندارند و به همین دلیل، ادامه کار آنها، تاثیر منفی بر ماموریت خلیل زاد نخواهد داشت و با تکیه بر همین عدم تاثیر، ضرورتی بر قبول استعفای آنها نیز وجود ندارد.

اینکه طالبان دعوت روسیه برای شرکت در اجلاس آتی صلح در مسکو را پذیرفته اند نیز دقیقا به مساله مذاکرات میان آمریکا و طالبان مربوط است. طالبان تلاش دارند با حضور در این اجلاس، اولا با اعمال فشار بر آمریکا، امتیازات بیشتری در مذاکرات به دست آورند و ثانیا در جریان اجلاس، با رصد شرایط ببینند که در صورت توافق با آمریکا، چه امتیازاتی را که پیش از این از طریق بقیه کشورهای منطقه از جمله روسیه به دست می آورده اند، از دست خواهند داد.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟