یادداشت/ حمله بر رسانه ها، نشان نفرت تروریستان از نظام اطلاع رسانی در کشور

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 22649

حمله تروریستی بر رادیو و تلویزیون ملی در ولایت ننگرهار توسط داعش، نشان از عمق کینه و نفرت تروریست ها از آزادی بیان و موضوع اطلاع رسانی در کشور را می رساند.

روز گذشته و بعد از حمله تروریستان داعش بر رادیو و تلویزیون ملی افغانستان در ولایت ننگرهار که با کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم مواجه شد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تروریست ها از روند اطلاع رسانی در کشور وحشت دارند و به همین دلیل مراکز رسانه ای را هدف قرار می دهد.

روز گذشته (چهارشنبه) در اثر حمله مهاجمان مسلح بر دفتر رادیو و تلویزیون ملی در ولایت ننگرهار ۱۵تن کشته و زخمی شدند.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار اعلام کرد، که ۳مهاجم مسلح وارد ساختمان این تلویزیون شده و حمله با کشته شدن هرسه مهاجم توسط نیروهای امنیتی به پایان رسیده است.

گفتنی است که دراثر این حمله ۱تن از محافظین این تلویزیون کشته و ۱۴تن دیگر زخمی شدند. اما منابع محلی گفته است که حداقل ۱۷ زخمی پس از این رویداد تروریستی به شفاخانه ها منتقل شده اند.

دفتر والی ننگرهار می‌گوید که ۹ تن از زخمیان این رویداد پس از درمان های ابتدایی از شفاخانه خارج شدند و ۲ تن به اثر این حمله جان شان را از دست داده اند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید گروه داعش در تقریباً تمامی ۲۲ ولسوالی ننگرهار سرکوب شده و این توانایی را ندارد تا مانند گذشته با نیروهای افغان درگیر شود و همین دلیلی می شود تا روند اطلاع رسانی را در کشور با مشکل مواجه کند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت گفته است، داعش به دلیل اینکه حضورش را برای مردم ثابت کند، بر دفتر رادیو و تلویزیون ملی در ننگرهار و سایر تاسیسات عامه حمله می‎کند.

این حمله خانواده رسانه‎های افغانستان را نگران ساخته زیرا بار نخست نیست که بر کارمندان رسانه‎ها حمله های تروریستی صورت می گیرد.

رحیم الله سمندر مسئول انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان می‎گوید در میان زخمی‎های رویداد روز گذشته در شهر جلال آباد، بیش از ده تن از کارمندان رادیو تلویزیون ملی در ننگرهار شامل اند.

سال ۲۰۱۶ میلادی برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در افغانستان سال مرگباری بود. در کل در این سال ۱۳ تن از خبرنگاران جان دادند.

به گفته نهادهای دفاع از خبرنگاران، طالبان مسلح حداقل در ده مورد قتل کارمندان رسانه‎ها دست داشته‎اند.

در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون ۶ خبرنگار در افغانستان کشته شده‎است و ۳۵ حمله بر خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در کشور صورت گرفته‎است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟