گل نبی احمدزی، معترضان در کابل را آشوبگر می داند

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 24111

گل نبی احمدزی فرمانده گارنیزیون کابل راهپیمایی معترضان در کابل را که در آن دست کم ۶ نفر به ضرب گلوله پولیس کشته شدند، “آشوب‌گری” خوانده و گفته مانع زورگویی آنها می‌شود.

اعتراض راهپیمایان در کابل به کوتاهی دولت در تامین امنیت این شهر از جمعه پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد.

راهپیمایان که جنبشی را تحت نام ‘رستاخیز تغییر’ راه انداخته‌اند، در نقاط مختلف شهر کابل خیمه زده‌اند و تاکید دارند که تا تحقق مطالبات‌شان خیابان‌های کابل را ترک نخواهند کرد.

آنها خواهان برکناری مقامات ارشد امنیتی افغانستان به شمول حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری هستند.

جنرال گل نبی احمدزی، فرمانده گارنیزیون کابل به بی‌بی‌سی گفته است که نیروهای تحت امر او هیچگاه به غیرنظامیان شلیک نمی‌کند و اینکه ۶ تظاهرکننده چگونه کشته شده‌اند را باید تحقیقات دادستانی کل افغانستان مشخص کند.

آقای احمدزی گفته است: “من اصلا این را مظاهره نمی‌دانم. این آشوب‌گری بود. مظاهره از خود اصول و قانون دارد. همین چیزی که پیش آمده و از ده، پانزده تا بیست محل مردم قیام کنند، بدون اینکه به پولیس خبر بدهند، یا اطلاعیه‌ای موجود باشد، رهبر معلوم باشد، هدف معلوم باشد، خواسته‌ها معلوم باشد، از بیست جا در یک نقطه معین جمع شوند، این آشوب‌گری است.”

صدها مظاهره کننده روز جمعه گذشته در پی حمله مرگبار روز چهارشنبه کابل که در حدود ۱۵۰ نفر کشته و حدود ۵۰۰ نفر زخمی شدند، در کابل دست به راهپیمایی زدند که به خشونت کشیده شد و ۶ نفر از راهپیمایان در تیراندازی پولیس کشته شدند.

آقای احمدزی یکبار دیگر تاکید کرد که در میان معترضان کسانی هم مسلح بوده‌اند؛ ادعای که معترضان آن را رد کرده‌اند.

روز گذشته همچنین ارگ ریاست جمهوری با انتشار خبرنامه‌ای از معترضان خواسته تا برای “رفع مزاحمت” به شهروندان کابل خیمه‌های خود را بردارند و نمایندگان خود را معرفی کنند تا در تحقیقاتی که دولت در مورد حوادث خونبار روزهای اخیر کابل آغاز کرده‌، شرکت داشته باشند.

در این خبرنامه همچنین آمده که اگر معترضان این تقاضای دولت را نپذیرند، دولت علیه آنها “اقدام قانونی” خواهد کرد و خیمه‌ها را جمع خواهد کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟