گلوبال ریسرچ: بعد از هجوم آمریکا به افغانستان، معتادان به مواد مخدر در آمریکا افزایش یافت

  • انتشار: ۱۶ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36688

یک رسانه آمریکایی نوشته است که بعد از هجوم آمریکا به افغانستان، در سال 2001 میزان کشت مواد مخدر در افغانستان به شدت افزایش پیدا کرده است و این افزایش و تولید مواد مخدر، به تعداد افراد معتاد در آمریکا افزوده است.

سایت اينترنتي گلوبال ريسرچ نوشت، با توجه به افزايش اعتياد به مواد مخدر در آمريکا، اين کشور از اين تجارت پر سود در افغانستان بهره مي برد.

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در سخنراني ساليانه خود از بحران مواد مخدر و همچنين افزايش چشمگير اعتياد به هروئين در آمريکا ابراز نگراني کرد بدون آن که علل آن را مورد بررسي قرار دهد.

حقيقت ناگفته اين است که افزايش اعتياد به هروئين در آمريکا با تهاجم به افغانستان به رهبري اين کشور در اکتبر 2001 افزايش يافته است.

افغانستان تحت اشغال نظامي آمريکا تقريبا 90 درصد مواد مخدر جهان را توليد مي کند. توليد مواد مخدر در افغانستان از سال 2001 تا کنون 49 برابر شده است و در سال 2017، توليد مواد مخدر در افغانستان به 9 هزار تن رسيد.

توليد مواد مخدر در افغانستان پيش از حمله آمريکا به اين کشور کمي کاهش يافته بود اما پس از تهاجم و اشغال افغانستان به دست نيروهاي آمريکايي و ناتو در هفتم اکتبر 2001، توليد مواد مخدر به سرعت افزايش يافت و بار ديگر به سطح قبل خود رسيد.

در سال 2001 و پيش از حمله آمريکا و ناتو به افغانستان، 189 هزار نفر در آمريکا هروئين مصرف مي کردند. بر اساس بررسي دانشکده صحت عمومي دانشگاه کلمبيا، اين تعداد در سال 2012-2013 به سه ميليون و 800 هزار نفر رسيد.

در سال 2001، هزار و 779 آمريکايي بر اثر مصرف بيش از حد هروئين جان خود را از دست دادند. تا سال 2016، تعداد آمريکايي هايي که به علت اعتياد به مواد مخدر جان خود را از دست دادند به 15 هزار و 446 نفر رسيد.

در سال 2017، همزمان با افزايش نيروهاي آمريکايي در افغانستان، مناطق تحت کشت هروئين تا 83 درصد افزايش يافت.

لازم به گفتن نيست که تجارت مواد مخدر يک تجارت چند ميليارد دالري است که دولت هاي آمريکا از آن حمايت کرده اند. واقعيت ناگفته اين است که سياست خارجي آمريکا حمايت از اين تجارت پرسود است. قاچاق مواد مخدر سومين تجارت پر سود پس از تجارت نفت و سلاح است.

به گفته آبي مارتين، روزنامه نگار آمريکايي ، مدرک قانع کننده اي وجود ندارد که نشان دهد سيا مواد مخدر را از افغانستان خارج مي کند. با اين حال، باور اين موضوع سخت است که در منطقه اي که به طور کامل تحت اشغال نظامي آمريکا است و کاملا تحت نظارت است، نتوان متوجه خروج مواد مخدر از کشتزارهاي اين کشور شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟