گلایه «عالمی بلخی» از تبعیضها علیه پناهجویان افغانی

  • انتشار: ۴ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 12352

سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان با اشاره به مسدود شدن برخی شاهراهای ارتباطی بروی پناهجویان کشورمان از دولتهای اروپایی بدلیل اعمال تبعیض علیه مهاجرین افغانستان ابراز ناخرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از رادیو آزادی، یونان مرز های شمالی اش را تنها به روی پناهجویان افغانستان بسته است و شهروندان سایر کشور ها تا هنوز اجازه می یابند از طریق یونان وارد اروپا شوند. بر اساس گزارش ها، پنج هزار افغانی در یونان منتظر اند تا برای شان اجازه عبور به مقدونیه داده شود.

به گفته مقام های مقدونیه، تنها به شهروندان عراق و سوریه اجازه ورود به آنکشور داده میشود.

در کابل، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان میگوید: تا ساعت هشت دیشب با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در مورد مشکلات پناهجویان افغان صحبت کرده است.

آقای بلخی به رادیو آزادی گفت: نباید در اروپا با پناهجویان افغان تبعیض صورت گیرد: «این یک نوع تبعیض است و انتظار نمیرود در کشور های اروپایی، میان انسان ها، تفاوت و تبعیض قایل شوند. البته معلوماتی را که ما گرفتیم، معلومات ابتدایی است. برای همکاران وظیفه داده ام تا در این مورد تحقیق کنند. آنها در حال حاضر مشغول تحقیقات شان هستند.»

مقدونیه که هم مرز با سربیا است پاسخ قانع کننده نداده که چرا مانع ورود افغان ها میشود. سربیا نیز توضیح نمیدهد که چرا پناهجویان افغانستان را نمیگذارد وارد آنکشور شوند.

جاوید یک پناهجوی افغان است که در حال حاضر در یونان به سر میبرد. او به رادیو آزادی گفت: بسیاری از پناهجویان افغان در وضعیت خیلی بد قرار دارند و اکثریت شان زنان و کودکان هستند: «همه در روی زمین خوابیده اند. بعضی ها یک پتو دارند، بعضی ها همان را هم ندارند و در این وضعیت در روی زمین میخوابند. بیشتر شانرا زنان و کودکان تشکیل میدهد. یعنی هفتاد در صد شان زن و کودک استند. سی در صد مرد مجرد یا بزرگ استند.»

تا حالا سربیا و مقدونیه دروازه هایشانرا به روی افغان ها باز گذاشته بودند اما حالا این وضعیت یک مشکل جدی برای پناهجویان افغان دانسته میشود.

در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از یک میلیون پناهجوی افغان، عراقی، سوری و شماری از کشور های افریقایی خود را با پذیرش صد ها مشقت به اروپا رساندند.

از آغاز سال ۲۰۱۶ که کمتر از دو ماه از آن گذشته، تا حالا حدود یک صد هزار پناهجو از راه ترکیه و یونان و سپس مقدونیه و سربیا وارد اروپا شده اند.

اتریش میگوید: روزانه هشتاد در خواست پناهجویی را بررسی کرده میتواند اما مقام های این کشور میگویند: تعداد پناهجویان خیلی زیاد است و ظرفیت ها به سوی تمام شدن میرود.

آلمان چندی پیش گفته بود: تمامی افغان ها را پذیرفته نمیتواند و اخراج و فرستادن اجباری آنها را به زودی آغاز خواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟