گفتگوی کامل کرزی با رادیو بین المللی فرانسه/ کرزی: هرگز به سیاست باز نمی گردم

  • انتشار: ۳۰ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15756

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین در صحبت با رادیو بین المللی فرانسه گفت “آرزوی من این است که جوانان قدرت را در دست بگیرند و من هرگز به سیاست باز نخواهم نگشت.”

سونیا غزالی، خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه در کابل، با حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان، گفتگویی انجام داده است که در آن بویژه مسائل مربوط به امنیت افغانستان و روابط این کشور با ایالات متحده آمریکا بررسی شده است.

سونیا غزالی: افغانستان، با یک رئیس جمهوری، اشرف غنی و یک رئیس اجرائیه، عبدالله عبدالله، که مخالفت خود را با همدیگر پنهان نمی‌کنند، در بحران قرار دارد؛ شما آیندۀ این حکومت اتحاد ملی را چگونه می‌بینید؟

حامد کرزی: «ما خواهان موفقیت حکومت هستیم و اینکه حکومت بتواند وعده‌هایی را که به مردم داده است عملی کند. امیدوارم که آن‌ها بتوانند لویه جرگه را برگزار کنند و نوع حکومت را مشخص سازند. سؤال این است که آیا ما با همین شکل حکومت ادامه بدهیم یا به قانون اساسی برگردیم و یا قانون اساسی را تغییر بدهیم؟.

وقت کمی مانده است. جان کری تا آخر ماه سپتامبر به حکومت اتحاد ملی ناشی از بحران انتخاباتی سال 2014 وقت داده بود تا نظام حکومتی افغانستان را مشخص کند. ما به این تاریخ نزدیک شده‌ایم. من پیشنهاد میکنم که اگر برگزاری لویه جرگه ممکن نیست، یک جرگۀ سنتی برگزار کنیم».

سونیا غزالی: آیا شما از طرز عمل حکومت انتقاد می‌کنید؟

حامد کرزی: «حکومت کار می کند ولی مشکلات زیادی هم وجود دارد. تنها مشکلات داخلی حکومت نیست، وضع افغانستان بصورت عموم هم خراب است. افغان ها هر روز می میرند؛ مردم به آینده امید ندارند؛ هر روز تعداد زیادی از وطن فرار می کنند؛ بمباران‌های آمریکا ادامه دارد؛ بی‌امنیتی هنوز هم پا برجاست. تا به کی این کشور در جنگ خواهد بود؟ و چرا؟»

سونیا غزالی: آیا شما فکر می‌کنید که افغانستان زیر نفوذ کشورهای خارجی است؟

حامد کرزی: «بلی؛ بسیار. اینطور نباید می بود. حکومت باید این مسایل را بگوید. افغانستان کشور فقیری است و مشکلات زیاد دارد؛ ولی یک کشور مستقل است و باید باشد. آمریکاییان با این هدف آمدند که بر ضد تروریسم و افراط‌گرایی بجنگند. آنان باید نتیجۀ کار خود را ارائه کنند. جنگ علیه تروریسم 15 سال طول کشید، ولی نتیجۀ آن برای امنیت افغانستان، منطقه و جهان بد بود. پاریس را ببینید، حملات آنجا را؛ در بلژیک همچنان؛ در همه جای دنیا. آیا وضع دنیا مطمئن تر شده است؟ آیا افراط‌گرایی کمتر شده است؟ نخیر.»

سونیا غزالی: آیا ایالات متحده آمریکا مسئول بحران افغانستان است؟

حامد کرزی: «بلی، بدون شک. آنان در روند انتخابات افغانستان دخالت کردند. به همین دلیل ما در یک دوران وخیم قرار گرفتیم. به همین دلیل من از ایالات متحده آمریکا می خواهم که به استقلال ما احترام بگذارند.»

سونیا غزالی: آیا شما فکر می کنید که امضای پیمان حکومت افغانستان با ایالات متحده که به این کشور اجازه می دهد حملات هوایی انجام بدهد، اشتباه بود؟

حامد کرزی: آیا بمباران‌ها به جنگ پایان دادند؟ نه. بمباران‌ها امنیت بیشتر نیاوردند. بی امنیتی و افراط‌گرایی ببار آوردند. این یک وسیلۀ صلح نیست. ما خواهان همکاری با ایالات متحده آمریکا هستیم ولی این همکاری باید صلح و امنیت بیاورد و به اتحاد افغان‌ها کمک کند.»

سونیا غزالی: بعضی‌ها شما را متهم می کنند که با انتقادات خود، حکومت را بی‌ثبات می سازید.

حامد کرزی: «من از حکومت انتقاد نمی‌کنم؛ می خواهم از آن پشتیبانی کنم. ولی دو تعهد دارم که دو سال پیش بیان کردم. به نام استقلال ملی و اتحاد، اگر احساس کنم که ما در خطر قرار داریم، صدایم را بلند می‌کنم و این کاریست که حالا من انجام می دهم.»

سونیا غزالی: آیا شما هنوز هم در سیاست حضور دارید؟ نقش فعلی خود را چگونه تعریف می کنید؟

حامد کرزی: «من دیگر فعالیت سیاسی ندارم. دوره‌ام را سپری کرده‌ام. من تقریباً مدت سیزده سال در قدرت بودم و حالا یک نسل جدید باید این کار را ادامه بدهد. افغانستان باید یک کشور دموکراتیک باشد. آرزو دارم نسل جدید را ببینم که قدرت را به دست می گیرد. این آرزوی من است. من به سیاست برنمی گردم. هرگز.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟