گفتگوی آمریکا و طالبان؛ شکستی برای اشرف غنی

  • انتشار: ۹ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 45703

بعد از نشست اخیر نماینده های طالبان و دیپلمات های آمریکایی، این نگرانی به وجود آمده است که نقش حکومت افغانستان در این مذاکرات به طور کلی نادیده گرفته شود. در صورتی که تضعیف نقش حکومت افغانستان در این مذاکره هویدا شود، شکست بزرگی برای اشرف غنی رئیس جمهور رقم خواهد خورد.

به گزارش دویچه وله هفته گذشته هیاتی به رهبری آلیس ولز، معاون وزیر خارجه آمریکا با نمایندگان طالبان افغانستان در دوحه قطر مذاکراتی داشت تا شاید گفت‌وگوهای صلح آغاز شود و این درگیری طولانی‌مدت به پایان برسد.

دولت افغانستان مکررا طالبان را به شرکت در مذاکرات صلح دعوت می‌کند اما این گروه شبه‌نظامی تاکید کرده است که تنها با آمریکا وارد مذاکرات مستقیم می‌شود؛ چرا که از نظر آنها این واشنگتن است که می‌تواند تصمیم‌گیری کند نه کابل.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان از هیچ کوششی برای کشاندن طالبان به میز مذاکره دریغ نکرده است. او حتی پیشنهاد به رسمیت شناختن این گروه شبه‌نظامی به عنوان یک حزب سیاسی را مطرح کرد و از تمایلش برای اصلاح قانون اساسی افغانستان برای تحقق این هدف سخن گفت. اما طالبان پیشنهادات او را رد کردند. این شبه‌نظامیان تنها با آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید فطر موافقت کردند و به رغم درخواست کابل حاضر به تمدید آن نشدند.

غنی مکررا تاکید می‌کند که تنها یک روند صلح تحت رهبری افغان‌ها می‌تواند ثبات را به این کشور جنگ‌زده بازگرداند اما مذاکرات آمریکا – طالبان در قطر مقام‌های افغان را در موقعیت دشواری قرار داد. مقام‌های افغان می‌گویند از نشست دوحه میان طالبان و دیپلمات‌های آمریکایی اطلاع دارند.

احسان‌الله طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغان می‌گوید: از این ملاقات اطلاع داریم اما هدفش آغاز مذاکرات مستقیم میان آمریکا با طالبان نیست. متحدان آمریکایی ما در این روند کمک می‌کنند اما مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان خواهد بود.

اما برخی از کارشناسان معتقدند که کابل در میزان نقشش در تلاش‌های جاری اغراق می‌کند.

وحید مژده، تحلیلگر دفاعی مستقر در کابل که سابق عضو طالبان بوده می‌گوید: در هفته‌های گذشته مقام‌های آمریکایی زیادی به کابل آمدند تا با اعضای سابق طالبان دیدار کنند. من در تعدادی از جلسات حضور داشتم و به ما گفته شد که آمریکا تمایل دارد تا به صورت مستقیم وارد مذاکرات با طالبان شود؛ آن هم بدون مشارکت کابل.

کارشناسان تاکید دارند چنانچه دولت ترامپ مستقیما با طالبان وارد گفت‌وگو شود ماموریت دولت افغانستان بیش از پیش تضعیف خواهد شد. صدیق پتمن، مشاور سابق اشرف غنی می‌گوید: احتمال دارد آمریکا درباره اعتبار دولت کنونی افغانستان برای تضمین صلح در افغانستان مصالحه کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟