گفتگوهای وزارت مالیه با نمایندگان مجلس برای قرارداد فروش زمین به شرکت الکوزی

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 24370

پس از آن که مجلس نمایند‌گان فروش 143 جریب زمین دولتی به شرکت الکوزی را غیرقانونی خواند و آن را با اکثریت آرا رد کرد، مسؤولان وزارت مالیه گفتند که گفت‌و‌گوها را با اعضای این مجلس به خاطر تصویب این قرارداد آغاز کرده‌اند.

مسؤولان این وزارت، تصویب قرارداد فروش زمین به شرکت الکوزی را زمینه‌ساز اشتغال‌زایی، جلوگیری از واردات کالاهای کم‌کیفیت و آوردن بهبود در وضعیت اقتصادی کشور می‌دانند.

اجمل‌حمید عبدالرحیمزی، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید، شرکت الکوزی تصمیم گرفته با امضای قرارداد خرید زمین از دولت، افزون بر سرمایه‌گذاری 350 میلیون دالری در کشور، شش کارخانۀ بزرگ تولیدی نیز بسازد.

نجیب‌الله آزاد، معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که تصمیم در مورد قرارداد فروش زمین به شرکت الکوزی مربوط ادارۀ اراضی می‌شود، اما حسین رحمانی، سخنگوی ادارۀ اراضی افغانستان می‌گوید، بر بنیاد قانون، امضای یا فسخ قرارداد فروش زمین به شرکت الکوزی صرفاً از صلاحیت‌های رییس جمهور است.

اما شماری از بازرگانان و سرمایه‌گذاران از رد قرارداد فروش زمین به شرکت الکوزی از سوی مجلس استقبال می‎کنند. این بازرگانان و سرمایه‌گذاران با انتقاد از حکومت می‌گویند که زمین‌های دولتی را به بهای اندک و بدون داوطلبی به شرکت الکوزی فروخته است.

براساس مدارک، دولت این گستره از زمین را با ۹۰ درصد تخفیف به شرکت بین‌المللی الکوزی فروخته است؛ هر متر مربع در ازای ۲.۵ دالر معادل ۱۶۷ افغانی.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟