گسترش و نوسازی میدان هوایی فراه با همکاری قطر

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17089

رئیس عمومی هوانوردی مي گويد که میدان هوایی ولایت فراه به همکارۍ موسسه “الغرافه” کشور قطر به یک میدان هوایی بین المللی انکشاف می یابد.

شیخ علی بن عبدالله آل ثانی رئیس موسسه خیریه “الغرافه” کشور قطر که اکنون در ولایت فراه به سر می برد، روز گذشته در حضور مقامات افغانی سنگ تهداب انکشاف میدان هوایی فراه را گذاشت.

کاپتان حامد زاهد رئیس عمومی هوانوردی وزارت ترانسپورت و هوانوردی که در این مراسم حضور داشت، گفت که انکشاف این میدان چند بخش را در بر می گیرد.

او علاوه کرد که خط رنوی میدان هوایی که قبلاً به طول ١٧٠٠ متر بود به ٢٥٠٠ متر افزایش می یابد.

وى افزود، همچنان ترمينال، تعمير اطفائيه، تاور مراقبت اين ميدان نيز انکشاف مى يابد و تعمير هواشناسى آن ساخته مى شود که به مدت ١٨ ماه توسط شرکت ساختمانی گلوبل اپریشن تکمیل خواهد شد.

زاهد مي گويد که کُل هزینه این پروژه، چهار و نیم میلیون دالر امریکایی می شود که توسط موسسه ياد شده پرداخت خواهد شد.

او گفت که با تکمیل این پروژه مشکلات که فعلی میدان هوایی فراه، مرفوع مى شود و میدان هوایی فراه به یک میدان هوایی بین المللی تبدیل شده و پروازهای حجاج به مکه مکرمه نیز در آینده از همین میدان صورت خواهد گرفت.

زاهد قطر را یک کشور دوست و هم دین و فرهنگ خواند و کمک های موسسه الغرافه را مثبت خوانده و خواهان ادامه آن شد.

در عین حال شیخ علی بن عبدالله آل ثانی رئیس موسسه الغرافه از ادامه کمک هایش به افغانستان خبر داد.

وی گفت، ساخت میدان هوایی بخشی از کمک های آنان است، آنها در آینده به ارزش بیست میلیون دالر در بخش ترویج مالداری در فراه سرمایه گذاری خواهند کرد.

آل ثانی افزود: “ما در فراه قبلاً یک فارم بزرگ خرما احداث کرده ایم که در آینده در نظر داریم یک فابریکه پروسس خرما را نیز در این ولایت احداث کنیم تا خرما فراه به بازارهای بین المللی صادر شود.”

به گفته موصوف، آنان در تقویت بخش اقتصادی افغانستان کار می کنند و در ماه های آینده چندین پروژه دیگر را اففتاح خواهند کرد.

شیخ علی تصريح نمود که آنان در ولایات مختلف افغانستان از جمله هرات، بدخشان، کابل، نیمروز کار می کند، اما تمرکز شان بر ولایت فراه مى باشد.

محمد آصف ننگ والی ولایت فراه از کمک های موسسه قطری الغرافه تشکر کرد و گفت که این موسسه پروژه های اساسی را در این ولایت اجراء نموده است.

وى افزود، قبلاً به حمایت موسسه الغرافه دو مسجد جامع در فراه ساخته شده که یکی آن مسجد جامع مرکزی ولایت فراه است که گنجایش شش هزار نفر را دارا می باشد.

او علاوه کرد که الغرافه همچنان دو تعمیر لیسه را در فراه ساخته و همچنان دو شفاخانه در مرکز فراه ساخته است و همچنان یک فارم بزرگ خرما که در آن پنجاه هزار اصله خرما غرس نموده است.

والى مي گويد که موسسه الغرافه به ارزش ١٦٠ میلیون دالر با دولت افغانستان کمک و سرمایه گذاری قرارداد نموده است.

به گفته موصوف، این پول در سه بخش زراعت، محیط زیست و انکشاف شهری به مصرف خواهد رسید.

ننگ گفت که این عرب ها در نظر دارند تا در آینده یک شهرک مسکونی را برای افراد بی بضاعت در فراه بسازند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟