گسترش نفوذ تروریست های لشکر جنگهوی در ولایت زابل

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17099

مقام ها در ولایت زابل از گسترش نفوذ تروریست های خارجی که عمدتا جنگجویان متعلق به لشکر جنگهوی خبر می دهند، این تروریست ها با ملیت های تاجیکستانی و ازبکستانی در کنار سایر تروریست ها در مناطق خاک افغان، دایچوپان و بعضی دیگر از قسمت های ولایت زابل حضور دارند.

مقام‌های محلی در زابل از ادامۀ حضور ده‌ها جنگجوی مسلح خارجی درین ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

بسم الله افغانمل والی زابل می گوید که افراد مسلح مرتبط با گروه‌های تروریستی در برخی از مناطق مربوط به خاک افغان، ارغنداب و دایچوپان زابل فعالیت می‌کنند.

وی می گوید؛ جنگجویان لشکر جهنگوی و گروه‌های دیگر که با تروریستان ارتباط دارند، با تروریستان بین‌المللی به طور خاص با گروه داعش در زابل حضور دارند. اما آنان مکان دایمی یا مرکز واحد ندارند.

آقای افغان همچنین گفت به اساس اطلاعات که به آنان رسیده، جنگجویان آسیای میانه‌ای به شمول تاجکستانی‌ها و ازبکستانی‌ها نیز در میان مردان مسلح در زابل حضور دارند.

در مورد شمار این جنگجویان خارجی اما، ارقام ضد و نقیض وجود دارد.

سمونوال غلام جیلانی فراهی آمر امنیت قوماندانی امنیۀ زابل گفت: در چند ولسوالی، قرار راپور‌های کشفی استخباراتی، بعضی از راپورهای شفاهی که از مردم محل به ما مواصلت کرده، تقریباً اضافه از ۳۰۰ خانواده در ولسوالی خاک افغان در یکی دو نقطه ولسوالی ارغنداب ولایت زابل و بعضی مناطق دایچوپان موقعیت دارند.”

اما، والی زابل گفت که شمار دقیق افراد خارجی مسلح در زابل روشن نیست.

پیش ازین هم از تحرکات جنگجویان خارجی عمدتاً لشکر جهنگوی العالمی یک گروه تندرو پاکستانی در ولایت زابل گزارش شده‌است.

لشکر جهنگوی العالمی یک بخش ازین گروه افراطی سنی لشکر جهنگجوی است که بارها اقلیت شیعیان در پاکستان عمدتاً در ایالت بلوچستان را هدف قرار داده‌است.

زابل از راه ژوب که یک منطقۀ ایالت بلوچستان است به وزیرستان وصل می‌شود.

به گفته مقام‌های امنیتی، پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان، وزیرستان، که به بخش‌های شمالی و جنوبی تقسیم شده، به عنوان یک مخفیگاه بزرگ برای طالبان افغان و افراطگرایان متحد آنان از القاعده گرفته تا جنگجویان آسیای میانه و پاکستانی مبدل گشته‌است.

یک عملیات نظامی ارتش پاکستان در سال ۲۰۰۹ میلادی بسیاری از جنگجویان را به وزیرستان شمالی راند.

سپس یک عملیات نظامی گسترده دیگر به نام ضربِ عضب در ماه جون سال ۲۰۱۴ میلادی بسیاری از جنگجویان را از وزیرستان شمالی بیرون راند.

عبدالقادر قلاتوال نمایندۀ مردم زابل در پارلمان به رادیو آزادی گفته است که به اساس اطلاعات که از محل به او رسیده جنگجویان خارجی که هویت‌شان مشخص نیست از آن سوی مرز به مناطق زابل عمدتاً به ولسوالی استراتیژیک خاک افغان رخنه کرده و تهدید جدی پنداشته می‌شوند.

وی گفت: از وزیرستان شمالی و جنوبی خانواده‌هایی آمده‌اند مربوط به اتباع خارجی هستند که یک تعداد زیاد‌شان مسلح هستند و در مربوطات ولسوالی خاک افغان مستقر شده اند احتمالاً یک تهدید هم برای مناطق مرکزی و هم مناطق مربوط به زابل و ولایت ارزگان به شمار می رود.

قلاتوال قبلا گفته بود که شماری ازین جنگجویان به ولایت هلمند و نیز به ولایت فاریاب در شمال افغانستان نقل مکان کرده‌اند.

قلاتوال اکنون در گفت و گوی تازه‌اش گفت که هنوز هم به این مشکل رسیدگی لازم نشده‌است و مردم ولایت زابل بارها صدای خود را بلند کرده‌اند ولی متأسفانه تا حال کدام اقدامِ که از طرف مسئولان حکومتی صورت گرفته باشد، مشاهده نشده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟