گزینه ترامپ برای وزارت دفاع، خواهان بازسازی رابطه امریکا و پاکستان شد

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 17018

‘جیمز مَتیس’ نظامی بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا و گزینه دونالد ترامپ برای تصدی وزارت دفاع دولت جدید این کشور به تازگی گفته است که دولت ترامپ مشوّق هایی را برای پاکستان با هدف تقویت همکاری میان دو کشور در خصوص ‘مسائل حساس’ در نظر دارد.

جیمز متیس روز گذشته در جلسه ای که با اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا با هدف جلب نظر و حمایت آنان از خود برای تصدی پست وزارت دفاع داشت، بر ضرورت حفظ تعامل و همکاری میان آمریکا و پاکستان تاکید کرد و در عین حال، از پاکستان خواست تا برای از بین بردن تروریسم در منطقه، تلاش بیشتری انجام دهد.

این وزیر پیشنهادی ترامپ گفت: اگر بتوانم رای اعتماد لازم را برای تصدی وزارت دفاع کسب کنم، با کنگره همکاری خواهم کرد تا به کمک هم بتوانیم پاکستان را به همکاری بهتر در خصوص برخی مسائل حساس و مهم برای منافع ملی آمریکا و امنیت منطقه، تشویق کنیم.

وی گفت: بخش اصلی این مشوّق ها، مربوط به اخراج یا بی اثر ساختن برخی گروه های شبه نظامی است که در داخل مرزهای پاکستان فعالیت می کنند.

جمیز متیس که در سال 2013 از خدمت در بخش تفنگداران دریایی ارتش آمریکا بازنشسته شد، تجربیات زیادی در حوزه افغانستان و پاکستان دارد و با شرایط این دو کشور بیگانه نیست.

از حرف های این جنرال بازنشسته آمریکایی چنین برمی آید که دولت ترامپ نیز تقریبا مسیر مشابه مسیر دولت اوباما را در خصوص روابط با پاکستان در پیش خواهد گرفت.

جیمز متیس اقدامات پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد ستایش قرار داده اما گفته است که پاکستان باید اقدامات موثرتری در مبارزه با تروریسم انجام دهد. این نوع رویکرد، مشابه رویکرد مقامات دولت اوباما نسبت به پاکستان است.

متیس ضمن انتقاد از پاکستان به خاطر آنچه وی پناه دادن این کشور به برخی گروه های شبه نظامی و تروریستی نامیده، مدعی شده است که هنوز برخی گروه های وابسته به طالبان افغانستان، در مناطق قبایلی پاکستان در امان هستند و از آنجا علیه افغانستان اقدام می کنند.

گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارت دفاع با بیان اینکه روابط نظامی پاکستان و آمریکا در گذشته شاهد افت و خیزها و مسائل زیادی بوده و فضای بی اعتمادی بین دو طرف به ویژه در حوزه همکاری های نظامی وجود داشته است، گفت که اگر وزیر دفاع دولت جدید آمریکا شوم، برای بازسازی این اعتماد متقابل تلاش خواهم کرد زیرا دو کشور نیازمند همکاری و تعامل موثر بایکدیگر هستند.

در زمان دولت اوباما، دولتمردان آمریکا و بسیاری از اعضای کنگره این کشور بارها پاکستان را متهم به عدم برخورد جدی با برخی گروه های تروریستی نظیر لشگر طیبه و شبکه حقانی کرده اند؛ اتهامی که بارها از سوی واشنگتن تکرار شده و پاکستان همواره آن را رد کرده و گفته است که درمبارزه با تروریسم، هیچ تبعیضی بین هیچ گروهی قائل نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟