گزاش تازه سیگار از تلفات بی سابقه نیروهای امنیتی و واکنش وزارت دفاع

  • انتشار: ۱۲ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21601

اداره‌ی بازرس ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشي تازه از افزایش «تکان‎دهنده» تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در سال جاری میلادی خبر داد و اعلام كرد که در دو ماه نخست امسال، 807 تن از این نیروها کشته شدند.

جان ساپکو، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان روز یک‌شنبه با ارائه‌ی این گزارش به کانگرس امریکا گفت از اول جنوری الی 24 فبروری سال جاری میلادی، 807 تن از نیروهای امنیتی افغانستان در جریان درگیری‌های گوناگون کشته و هزار و 328 تن دیگر زخمی شده اند.

پیشتر وزارت دفاع آمریکا گفته بود که بیشتر قربانیان نیروهای امنیتی افغانستان بر اثر حملات مستقیم جان‌ باخته‎اند، در حالی‌که تلفات ناشی از انفجار ماین بسیار کم است.

این گزارش افزوده که تلفات زیاد و ظرفیت محدود نیروهای ارتش و پولیس افغانستان باعث کاهش کارآمدی آنان شده‌ است. این نهاد فساد و ضعف رهبری نیروهای امنیتی را همچنان از چالش‌های اصلی فراروی این نیروها می‌داند.

براساس این گزارش، بیشتر این تلفات ناشی از حملات مستقیم و بمبگذاری‌های کنار جاده‌یی گروه‌های شورشی بوده‌ است.

جان ساپکو گفته است: «پولیس و نظامیان افغان پیشرفت‌هایی داشته‌اند، مسئولیت‌های بزرگ تأمین امنیت را به عهده گرفته‌اند و توانایی‌های‌شان افزایش یافته‌اند. ولی هنوز هم مشکلات جدی وجود دارند. تروریسم و ناامنی هنوزهم بر مناطقی سایه افکنده است که حدود یک سوم جمعیت افغانستان در آن زند‌گی می‌کنند».

در عین حال در این گزارش از نیروهای ویژه‌ی افغانستان قدردانی شده که مانع رخنه‌ی گروه طالبان به شهرها و مناطق پر جمعیت این کشور شده‌اند.

در این گزارش آمده که تلفات نیروهای غیر نظامی افغانستان در سال 2016 نیز در بالاترین حد خود از سال 2009 رسیده است.

گزارش سال گذشته این نهاد نشان می‌داد که از اول جنوری تا 12 نوامبر 2016 میلادی 6 هزار و 785 نفر از نیروهای امنیتی افغانستان کشته و 11 هزار و 777 نفر دیگر زخمی شدند.

این در حالیست که جنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای آمریکایی و ناتو با ابراز نگرانی شدید از میزان بالای تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان «کوتاهی و ضعف در رهبری این نیروها» را عامل شماری از تلفات گفته بود.

این در حالیست که محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع می گوید که این آمار موسمی و تغییر پذیر است. جنرال رادمنش می افزاید که رهبری وزارت دفاع و تمامی قول اردوها، برای پایان دادن به مشکلات ارتش، نسبت به گذشته با مسولیت تر برخورد می کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟