گزارش یوناما: تلفات حملات داعش در سال 2016 ده برابر بیشتر شده و هدف آن عمدتا شیعیان بوده است

  • انتشار: ۱۸ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 17733

گزارش تازه یوناما از غیرنظامیان در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که در این سال ۳۴۹۸ غیرنظامی کشته شده است و ۷۹۲۰ تن دیگر زخمی در همین مدت زخمی شده اند، در این گزارش گفته شده تلفات حملات داعش در سال 2016 نسبت به سال قبل از آن ده برابر افزایش داشته است که بیشتر هدف حملات داعش شیعیان بوده است.

دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان یا “یوناما” با نشر گزارش جدید سالانه اش از تلفات غیر نظامیان افغان در سال ۲۰۱۶ تحت عنوان “حفاظت از غیر نظامیان در منازعات مسلحانه”  می نویسد که این نهاد از نخستین روز ماه جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی تا سی ویکم ماه دسامبر این سال در مجموع ۱۱۴۱۸تلفات میان غیرنظامیان را به ثبت رسانده  است که از میان ۳۴۹۸ تن کشته شده اند و ۷۹۲۰ تن دیگر زخم برداشته اند که این آمار یک کاهش دو درصدی کشته ها و افزایش شش درصدی زخمی ها میان غیر نظامیان را نشان نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می دهد.

گزارش نشان می دهد که تلفات برخاسته از حمله های گروه داعش در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ ده برابر افزایش داشته است.

براساس گزارش یوناما، تمرکز گروه داعش بیشتر روی انجام حملات انتحاری و قتل های هدفمند بوده است و آنان بیشتر تلاش کردند تا شیعیان افغانستان را هدف قرار دهند.

یوناما می گوید که این نهاد از شش برابر شدن تلفات در عبادت گاه ها در جریان سال ۲۰۱۶ شدیدا نگران است.

براساس گزارش یوناما، در سال ۲۰۱۶ میلادی، میزان تلفات میان شیعیان در اثر حملات داعش به ۸۷ کشته و ۲۹۱ زخمی می رسد در حالی این آمار در سال ۲۰۱۵ به ۴۲ کشته و ۱۴ زخمی می رسید.

در بخش از این گزارش چنین آمده است:”این ارقام نشان دهنده سه فیصد کاهش در تلفات غیر نظامیان نسبت به سال ۲۰۱۵ را نشان می دهد. از سال ۲۰۰۹ بدین سو، منازعات مسلحانه در افغانستان جان ۲۴۸۴۱ تن غیر نظامی را گرفته است و دست کم ۴۵۳۴۷ تن دیگر زخم برداشته اند.”

گزارش اشاره می کند که با توجه به طولانی شدن جنگ های زمینی، میدان های جنگ حتی در مناطق ملکی که باید از حملات مصون بمانند نیز کشانیده شد و اهداف غیر نظامی بشمول مسجدها، بازار ها، مناطق مسکونی و مرکز ولسوالی ها هدف حملات انتحاری قرار گرفتند و از مکان های دیگر غیر نظامی چون مکتب ها و شفاخانه ها به حیث مراکز نظامی استفاده صورت گرفت است.

گزارش یوناما می افزاید که از سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو، یوناما، رقم بی سابقه ای از تلفات غیر نظامیان در نتیجه  درگیرهای زمینی به ثبت رسانده است که این درگیری ها شامل حملات سازمان یافته انتحاری، انفجارهای ناشی از مواد منفجر ناشده دوران جنگ و عملیات های هوایی می شوند.

تلفات غیر نظامیان ناشی از موارد ذکر شده سه درصد افزایش داشته است در حالی که تلفات غیر نظامیان در اثر  انفجار بمب های دست ساز و قتل های هدفمند کاهش داشته اند.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است:”درگیری های زمینی میان مخالفان مسلح دولت و نیروهای دولتی در سال ۲۰۱۵ در مناطق ملکی یکی از عمدترین عامل  افزایش تلفات افراد ملکی بوده است و این درگیری ها شامل حملات انتحاری، انفجار بمب های دست ساز و قتل های هدفمند می شوند.”

براساس یافته های این گزارش، خشونت ها در سال ۲۰۱۶ میلادی بیتشر اطفال افغانستان را متاثر ساخته اند، در این سال، یوناما ۳۵۱۲ واقعه را در میان اطفال افغان به ثبت رسانده است که از این میان، ۹۲۳ طفل کشته شده اند و ۲۵۸۹ تن دیگر زخم برداشته اند و این آمار ۲۴ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می دهد و این آمار بلند ترین رقم تلفات اطفال را در جریان یکسال نشان می دهد.

بر بنیاد این گزارش، در سال ۲۰۱۶ میلادی میزان تلفات میان زنان به ۱۲۱۸ تن می رسد که از این رقم، ۳۴۱ زن کشته شده اند و ۸۷۷ تن دیگر زخم برداشته اند. این آمار دوفیصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می دهد.

براساس این گزارش، بیشترین تلفات غیر نظامیان در پنج نقاط بحرانی کشور از جمله هشت نقاط بحرانی به ثبت رسیده است وبیشترین این مناطق که در آن تلفات غیر نظامیان بالا بوده است در جنوب کشور موقعیت دارند. در این سال، میزان تلفات میان افراد ملکی به ۲۹۸۹ تن میرسد که از این میان، ۱۰۵۶ نفر کشته شده اند و ۱۹۳۳ تن دیگر زخم برداشته اند. این رقم هفده فیصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می دهد.

مناطق مرکزی دومین رکورد دار تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۶ است. در این سال، تعداد تلفات غیر نظامیان به ۲۳۴۸ تن میرسد که از این میان، ۵۳۴ تن کشته شده اند و ۱۸۱۴ تن دیگر زخم برداشته اند. این آمار ۳۴ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می دهد. تلفات برخاسته از حملات سازمان یافته انتحاری در شهر کابل از جمله تلفات در مناطق مرکزی گفته شده است.

براساس این گزارش، مخالفان مسلح دولت مسئول ۶۱ درصد از تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۶ بوده است. تلفات برخاسته از حملات مخالفان مسلح دولت به ۶۹۹۴ تن میرسد که از این میان، ۲۱۳۱ تن کشته شده اند و۴۸۶۳ تن دیگر زخم برداشته اند. از این میان، طالبان مسئول کشته و زخمی کردن ۴۹۵۳ تن می باشند.

براساس این گزارش، گروه موسوم به داعش نیز مسول ۸۹۹ تن تلفات غیر نظامیان است که از این رقم،۲۰۹ تن کشته شده اند و ۶۹۰ دیگر زخم برداشته اند.

دیگر گروه های ناشناس مخالف دولت نیز مسول ۱۰۹۹ تن تلفات غیر نظامیان هستند و از این رقم ۲۸۶ تن کشته شده اند و ۸۱۳ تن دیگر زخم برداشته اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟