گزارش هایی از ساکن شدن هزاران کوچی پشتون در اطراف شهر هرات همزمان با انتصاب جمعه خان همدرد

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثبازار شایعات
  • شناسه مطلب: 46268

گزارش ها از ولایت هرات حاکی از آن است که تعداد زیادی از کوچی های پشتون در اطراف این شهر جا به جا شده اند. این جا به جایی در حالی صورت می گیرد که گفته می شود بزودی جمعه خان همدرد یکی از نزدیکان حکمتیار به عنوان والی هرات گماشته خواهد شد.

منابع می گویند که حکومت می خواهد مهاجران بازگشته از پاکستان که عمدتا از قوم پشتون هستند را در زمین های تفکیک شده اسکان دهد و این در حالی است که بیم آن می رود در میان این مهاجران افراد پاکستانی و طالبان نیز وارد افغانستان شده باشد.

سیاست جابجایی قومی هر چند همواره برای حکومت ها مفید بوده اما مردم ملکی ولایت های ادغام شده را دچار اختلاف های فرهنگ – زبانی کرده است و همواره اقوام مختلف یکدیگر را مسوول افزایش ناامنی ها می دانند.

این گزارش در حالی مطرح می شود که همزمان اخباری مبنی بر انتصاب جمعه خان همدرد از افراد سرشناس حزب اسلامی حکمتیار در شمال افغانستان بحیث والی هرات از سوی اشرف غنی به گوش می رسد.

منابع در غرب کشور می گویند که برخی گزارشات حاکی از آن است که تعداد زيادي افراد پشتون از ولايت هاي مختلف افغانستان در اطراف شهر هرات ضمن نصب چادر اقدام به اطراق در منطقه نموده اند.

اين افراد بيشتر در مناطق كروخ و شيدايي مستقر شده اند. برخي گمانه ها از طرح دولت براي پشتون سازي منطقه و تقسيم زمين هاي مردم تاجيك بين پشتونها حكايت دارد و برخي ديگر نيز بيان مي كنند كه دولت قصد دارد اين افراد را مسلح و در برابر مخالفين خود از آنها استفاده نمايد. شايعاتي نيز طرح گرديده مبني بر اينكه عناصر افراطي و متمايل به گروه هاي وهابی در پوشش مهاجر اقدام به سكونت در اين منطقه نموده‌اند.

بنا بر گزارش رسانه های خبری در روزهای اخیر انتصاب احتمالی جمعه خان همدرد بحیث والی هرات و همچنین حضور نیروهای اماراتی در منطقه هرات و فراه نمی تواند بی ارتباط با موضوع قومیت گرایی دولت و همچنین اجرای سیاست سرویس های اطلاعاتی بیگانه برای انتقال تروریستان به شمال کشور باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟