گزارش خبرنگار سی ان ان از کوریای شمالی

  • انتشار: ۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 18342

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، در گزارشی از کوریای شمالی اعلام کرد که تحریم‌ها اثری بر زندگی ساکنان پیونگ یانگ نداشته است.

کوریای شمالی سال هاست به علت همراهی نکردن با سیاست های غرب به ویژه آمریکا، در معرض فلج کننده ترین تحریم هایی قرار دارد که هر ساله پس از هر آزمایش موشکی پیونگ یانگ به بهانه های متفاوت از سرگرفته می شوند و یا بر شدت و دامنۀ نفوذ آنها افزوده می شود.

اما سی ان ان در گزارشی متفاوت از پیونگ یانگ به زندگی روزمره مردم در کشوری که یکی از فقیرترین کشورهای دنیا نام گرفته، دریچه ای نو می گشاید و تاکید می کند تحریم ها اثری بر زندگی ساکنان پیونگ یانگ نداشته است.

بر اساس این گزارش، در پیونگ یانگ همچون همه پایتخت های دیگر کشورهای دنیا، مردم با فناوری روز زندگی می کنند، موبایل های پیشرفته در دست دارند، سلفی می گیرند و با نرم افزارهای پیام رسان صوتی و تصویری ارسال می کنند و قهوه های طرح دار می نوشند.

یکی از شهروندان کوریای شمالی در گفتگو با خبرنگار سی ان ان عمده ترین تفاوت کشورش را با دیگر کشورهای دنیا در این می داند که کوریای شمالی کشوری سوسیالیستی است. کشوری سوسیالیستی که در فروشگاه های آن همه چیز از موادغذایی طبخ شده تا تلویزیون های پیشرفته امروزی به فروش می رسند.

این همه در حالی است که بی سابقه ترین تحریم ها ضد کوریای شمالی به علت برنامه هسته ای و موشکی این کشور تحمیل شده است.

ناظران خارجی ادعا می کنند این زندگی تجملاتی را در دیگر مناطق کوریای شمالی نمی توان مشاهده کرد. برنامه جهانی غذا می گوید میلیون ها نفر در این کشور با کمبود مواد غذایی روبرو هستند و بسیاری هم گرفتار سوء تغذیه حاد هستند.

ری جی سان، اقتصاددان کوریای شمالی می گوید:  پیونگ یانگ پایتخت و ویترین کشور است. درست است که پیونگ یانگ با سرعت بیشتری پیشرفت می کند اما سیاست دولت بر این اساس قرار دارد که مناطق شهری و روستایی همزمان رشد را تجربه کنند.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی وعده داده است که بخش های اقتصادی و نظامی کشورش را با هم تقویت نماید. اما در پیونگ یانگ، ساخت و ساز به شکل آسمان خراش های سر به فلک کشیده به چشم می خورد و موترهای فراوان در خیابان رفت و آمد می کنند.

ری جی سان می گوید در کوریای شمالی طبقه متوسط وجود ندارد اما ابراز امیدواری می کند بزودی همه مردم در زمره افرادی قرار بگیرند که بالاتر از طبقه متوسط به شمار می آیند.

وی تاکید می کند کوریای شمالی هرگز نظام سرمایه داری را نخواهد پذیرفت اما این در حالی است که به تازگی برخی شرکت های بزرگ بخش خصوصی مجوز فعالیت را در این کشور دریافت کرده اند.

سی ان ان در پایان مدعی شد نمی داند مردم دیگر نقاط کوریای شمالی چگونه روزگار می گذرانند، زیرا کسی اجازه ندارد دیگر مناطق را از نزدیک ببیند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟