گزارشی از تن فروشی زنان کوریای جنوبی به نظامیان آمریکایی مستقر در این کشور

  • انتشار: ۷ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 37504

کوریای جنوبی ضمن اداره شهرک‌های واقع در نزدیکی پایگاه های نظامی آمریکایی، با ترویج فحشا، این سیاست را برای تقویت اتحاد نظامی و تضمین جریان درآمد ارز خارجی لازم می داند.

سال‌هاست که از سال ۱۹۵۰ تا کنون، دختران و زنان‌ فقیر کوریایی با تطمیع دولت‌های مختلف کوریای جنوبی اقدام به تن‌فروشی به نظامیان آمریکایی مستقر در کوریای جنوبی می‌کنند و از آن‌ها بهره‌برداری شده و در آخر، پس از سال‌ها خدمت به دولت و ارزآوری، بدون هر گونه حمایت، به حال خود رها می‌شوند. حال پس از سال‌ها، تعداد قابل توجهی از این زنان اقدام به شکایت از دولت کوریای جنوبی کرده و دادگاه عالی به نفع آن‌ها رای داده است. هرچند که به نظر می‌رسد که دولت کوریای جنوبی -حتی با وجود فشارهای جدید- همچنان به این سیاست خود ادامه دهد.

تن فروشی

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارش جدید خود آورد: چندی پیش، در پی شکایت زنان کوریایی از دولت کوریای جنوبی، دادگاه عالی سئول، دولت کوریای جنوبی را به دلیل دخالت در حق تعیین سرنوشت جنسی زنان کوریایی و ابزار قرار دادن آن‌ها، به نقض تعهدات و احترام به حقوق فردی متهم کرد و در خصوص پرداخت غرامت به ۱۱۷ زن به خاطر آسیب تصمیم گرفت. طبق این حکم، از بین ۱۱۷ زن شاکی، به ۷۴ نفر غرامت ۷ میلیون وان معادل با ۶۴۵۰ دالر آمریکا و به مابقی، ۳ میلیون وان معادل ۲۷۶۰ دالر آمریکا تعلق خواهد گرفت. قابل توجه است که دادخواست این زنان در دادگاه بدوی که یک دادگاه منطقه‌ای به ریاست سه قاضی بود، رد شده بود و در دادگاه تجدیدنظر مورد پذیرش واقع گردید. قاضی «جئون جی وُن» پس از صدور حکم اعلام کرد که این رویکرد دولت کوریای جنوبی، نقض کامل حقوق بشر بوده و هرگز دیگر نباید تکرار شود.

بر اساس اسناد رسمی وزارت صحت کوریای جنوبی، دولت به صورت فعالانه از دختران و زنان ساکن در نزدیکی پایگاه‌های نظامی آمریکایی -و بالاخص زنان فقیر- خواسته بود که در شهرک‌های نظامی مشهور به «گیجیکُن» به نظامیان آمریکایی «خدمات مودبانه» ارائه دهند. یعنی عملا به فحشا بپردازند تا نظامیان خارجی استراحت کرده و به راحتی از خدمات زنان بهره بگیرند. شهرک‌های اطراف پایگاه‌ها با قصد و هدف جابه‌جایی زنان برای خدمات تشکیل شده بود تا روحیه نظامی سربازان خارجی برای حمایت از اتحاد نظامی تقویت شود. ضمنا جمهوری کوریای فعالانه فحشا را بسط داده و با توسعه زیرساخت‌های لازم دختران را برای تن فروشی به ازای دریافت ارز خارجی تربیت کرده است. این برای اولین مرتبه است که دولت کوریای مسئولیت فحشا در مناطق مسکونی نزدیک پایگاه های آمریکایی را می پذیرد. دولت کوریای جنوبی، در کمال تعجب و با صراحت کامل این عمل را تعالیم میهن‌پرستانه معرفی کرده و تن‌فروشی آن‌ها در قبال دریافت ارز را «میهن‌پرستی واقعی» نامیده است.

در بخش دیگری از حکم دادگاه عالی آمده است: «دولت کوریای جنوبی، به بهانه درمان امراض آمیزشی اقدام به سوء استفاده از این دختران و زنان جوان کشور به نفع بیگانگان کرده است و با زیر پا گذاشتن حق مصونیت آن‌ها، این افراد را در اختیار نیروهای نظامی بیگانه قرار داده و موجب گسترش انواع بیماری‌های مقاربتی در میان آن شده است».

این افراد پس از ابتلا به این عوارض، تحت درمان در قرنطینه با پنی‌سیلین‌های قوی قرار می‌گیرند که می‌تواند به شدت موجب عوارض جانبی گردد و کاملا در مغایرت با قانون پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی مصوبه ۱۹۷۷ است. بسیاری از زنان گفته‌اند که آن‌ها را در اختیار کلوپ‌های شبانه قرار می‌دادند و هر بار که قصد فرار داشتند، آدم‌های صاحب کلوپ آن را می‌گرفتند و به عنوان تنبیه به کلوپ دیگر می‌فروختند. از سوی دیگر، دولت کوریای جنوبی کلینیک‌هایی را برای آن‌ها تهیه دیده بود که از بیشتر نامتخصصین در آن‌ها یافت می‌شدند و نسبت به بیماری‌های قابل انتقال این زنان، بی‌تفاوت بودند. در کتاب «سکس در میان بیگانگان» نوشته دکتر «کتی مون» از اندیشکده بروکینگز به طور مفصل به قضیه روسپی‌گری اجباری برای نظامیان آمریکایی مستقر در کوریای جنوبی پرداخته است.

طبق ادعای «دانا هیوز» -محقق دانشگاه «رُود آیلند» آمریکا- پرورش روسپی‌های کوریایی برای نظامیان آمریکا از سال ۱۹۵۰ که کوریای جنوبی تبدیل به پایگاه حضور آمریکا شد، کلید خورد و تا سال ۲۰۰۷، جمعا طی ۵۷ سال، نزدیک به یک میلیون زن در خدمت پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور بودند. برخی از این زنان، تبدیل به روسپی شدند و البته جزو پست‌ترین طبقات در روسپی‌گری بودند. بی‌بی‌سی در گزارشی که در سال ۲۰۱۴ ارائه داد، خبر از شکایت ۱۲۰ زن از دولت کوریای جنوبی داد که مدعی بودند دولت کوریای جنوبی از آن‌ها به عنوان روسپی نظامیان آمریکا استفاده کرده و اکنون که سن‌شان بالا رفته، آن‌ها را در فقر به حال خود واگذاشته است. در ادامه این گزارش، «استفن ایوانز» به سراغ چند تن از این زنان رفته و آن‌ها این سوال را مطرح کرده‌اند که چطور است که وقتی در خدمت افسران و سربازان آمریکایی بودند به آن‌ها لقب میهن‌پرست اعطا شده بود و اکنون همچون یک تکه زباله با آن‌ها برخورد می‌شود؟

نیویورک تایمز در گزارش ۲۰ جنوری ۲۰۱۷ خود آورد: این زنان مدعی هستند که هیچ اجباری در ارائه خدمات به سربازان آمریکایی وجود نداشته اما آن‌ها به شدت مورد تطمیع دولت کوریای جنوبی قرار گرفته‌اند و پس از مدتی که از آن‌ها به شدت سوء استفاده شده و به هیچ یک از وعده‌ها عمل نشده، بی‌پناه و فقیر و درگیر بیماری‌های مقاربتی به حال خود واگذاشته شده‌اند. آن‌ها خود را بی‌پناه و فریب‌خورده و مستاصل می‌دانند؛ کسانی که مقامات کوریای جنوبی طی این سال‌ها از آن‌ها پول به جیب زدند و دائما به آن‌ها می‌گفتند که «شما میهن پرستید». بسیاری از صاحبنظران معتقدند که پیوسته این ترس در کوریای جنوبی وجود دارد که کوریایی‌ها در مقابل کوریای شمالی، نیاز به حضور آمریکا در این کشور دارند. هم‌اکنون، به دلیل تسری و گسترش بیماری‌های مقاربتی در میان سربازان آمریکایی در کوریای جنوبی، ارتش آمریکا سخت‌گیری بیشتری را در قبال روابط جنسی نیروهایش با زنان کوریایی اعمال کرده است. این روزنامه به نقل از یکی از زنان قربانی نظامیان آمریکایی مستقر در کوریای جنوبی آورده است که مقامات کوریای جنوبی هیچ توجهی به بیماری‌های این افرا نمی‌کنند و فقط اگر مبتلا به بیماری‌های آمیزشی شوند، آن هم برای خاطر حفظ سلامت نیروهای نظامی آمریکایی، آن‌ها را به کلینیک می‌برند.

«ها جو هی» یکی از زبده‌ترین وکلای کوریای جنوبی و عضو «کانون وکلای جامعه دموکراتیک» که وکالت این پرونده را بر عهده گرفته و در پرونده‌هایی چون آلودگی هوا توسط پایگاه‌های نظامی آمریکا و قتل توسط نیروهای آمریکایی توانست به نفع کوریایی پیروز قضیه باشد، گفته که تا زمانه اعاده حق به نفع مردم کوریا و محکوم کردن دولت کوریای جنوبی از پای نخواهد نشست.

منبع: مشرق

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟