گزارش/هزینه 92 میلیارد دالری طرح های توسعه عربستان

  • انتشار: ۶ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 21360

در طی سال های اخیر، عربستان سعودی در راستای تبدیل کردن این کشور به قطب توسعه و پیشرفت منطقه، از پول های هنگفت حاصل از فروش نفت، برای ایجاد پروژه های بزرگ ساخت و ساز در این کشور اقدام کرده است که هزینه آن ها در مجموه حدود 92 میلیارد دالر برآورد شده است.

این پروژه ها که شامل تاسیسات مذهبی، مکانهای تفریحی، و ساخت و ساز مسکن، می شود، توجهات بین المللی را به خود جلب کرده و این کشور را در صدر بازارهای ساخت و ساز در سال 2017 قرار داده است. این پروژه های عظیم که براساس طرح های اقتصادی محمد بن سلمان در حال اجرا هستند، شامل چند طرح اصلی می شوند که به ترتیب اهمیت عبارتند از:

1-  برج پادشاهی در جده واقع با ارتفاع یک کیلومتر و دارای 252 طبقه در زمینی به مساحت 245 هزار متر مربع ساخته می شود. این برج شامل ادارت، هتلی چهار فصل با 200 اتاق، 121 واحد تجاری و 360 واحد مسکونی خواهد بود. همچنین، این برج دارای لابی آسمان و بلندترین طبقه رصدخانه خواهد بود که در طبقات فوقانی با ارتفاع 660 متر قرار خواهند گرفت و برای بازدیدکنندگان امکان رویت شهر جده را فراهم خواهد کرد. این پروژه 1.8 میلیارد دالر برآورد شده و قرار است که در مارچ 2020 به اتمام برسد.

2-  پروژه ابراج کدی با 12 برج 30 تا 40 طبقه ای بر روی سکویی بزرگ و سه طبقه زیرزمین، دارای تقریبا ده هزارو صدوپنجاه  واحد مسکونی و هتل خواهد بود. سکوی این پروژه دارای یک ایستگاه اتوبوس، یک مرکز خرید، رستوران ها، فروشگاه های مواد غذایی، یک مرکز کنفرانس و پارکینک موتر است. این پروژه، که توسط وزارت امور مالی اجرا می شود، 3.5 میلیارد دالر برآورد شده و  در سال 2017 به اتمام می رسد.

3-  طرح 17.2 میلیارد دالری توسعه مسجدالحرام، که قرار است تا می 2019 تکمیل شود، منطقه ای به وسعت 456 هزار متر مربع را پوشش می دهد و 1.2 میلیون نمازگزار را که هر ساله به زیارت این مکان مقدس می آیند، در خود جای خواهد داد.

4- طرح توسعه داحیه الفرسان، که وزارت مسکن طرح ابتکاری آن را ارائه کرده است، با ایجاد 100 هزار مسکن و سایر زیرساخت ها، در پایتخت جریان دارد. این طرح شامل ساخت آپارتمان، خانه، ساختمان های آموزشی، ساختمان های تجاری، و مراکز تحقیق و توسعه خواهد بود. انتظار می رود که پروژه داحیه الفرسان با هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد دالر تا مارس 2020 تکمیل شود.

5- گروه ماجد الفطیم، شرکت توسعه بازار سعودی، با امید به ایجاد محل سرگرمی و مرکز خرید جدید، برای مرکز خرید 3.2 میلیاردی پیشنهادی، طرح های بزرگی دارند. بازار سعودی در منطقه ای به وسعت 866 هزار متر مربع و شامل پارک سرپوشیده برف و 300.000 متر مربع مغازه، رستوران ، مناطق تفریحی، واحد های مسکونی، ادارات، اتاق نمایش، هتل های لوکس، و آپارتمان های تجهیز شده، قرار است که در مارس 2022 افتتاح شود.

6- به منظور کاهش تراکم ترافیک، طرح مترو ریاض، به طول شگفت انگیز 176 کیلومتر توسعه خواهد یافت که 6 خط سیستم راه آهن مترو در این پایتخت در حال احداث است. این سیستم 6-خطی با 81 ایستگاه در مسیر خود، به مناطق اطراف گسترش یافته و محلات بسیاری را به هم متصل خواهد کرد. قرار است که این طرح با ارزش 24.3 میلیارد دالر در دسامبر 2020 تکمیل شود.

7- در ولایات شرقی، شرکت سعودی آرامکو از قرارداد ساخت تاسیسات فرآوری نفت و گاز جدیدی یعنی، نیروگاه گاز فاضلی، پرده برداشته است. این پروژه، به ارزش 6.6 میلیارد، قرار است که در دسامبر 2018 به اتمام برسد. این نیروگاه گازی از ظرفیت تولید روزانه 15 میلیارد فوت مکعب استندرد (BSCFD) گاز خشک برخوردار خواهد بود. این پروژه همچنین شامل تاسیسات بالادست ساحلی خورسانیه، خطوط لوله پایین دست فاضلی، کمپ مسکونی، 380 ایستگاه فرعی و تاسیسات کمکی صنعتی در نیروگاه گازی جدید خواهد بود.

منبع: خبرکده

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟