گرگ‌ها به هم حمله نکردند

  • انتشار: ۲۷ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 39619

سرانجام آمریکا و متحدان آن، اهدافی را در خاک سوریه مورد حملات هوایی و موشکی قرار دادند. در این حملات، نه مراکز استقرار روس‌ها هدف قرار گرفت و نه روسیه برای جلوگیری از حملات آمریکا به دولت متحد خود، کاری انجام داد.

“گرگان، خوب می‌دانند که حمله به یکدیگر، به دریده شدن هر دو طرف می‌انجامد. آنان، دریدن دیگران را بلدند اما به خود آسیبی نمی‌رسانند.”

با حملات آمریکا به سوریه بیش از پیش مشخص شد که روسیه، رفیق قابل اعتمادی نیست، همان‌طور که از گذشته مشخص شده بود، دل خوش کردن به آمریکا نیز حماقتی بیش نیست.

در اوت ۲۰۰۸، بین روسیه و گرجستان بر سر منطقه اوستیای جنوبی، تنش ایجاد شد. در آن زمان آمریکا و ناتو، گرجستان را تحریک کردند که به منطقه اوستیا حمله کند. گرجستان نیز غافل از این که آمریکا و ناتو دوستان خوبی نیستند، در ۷ اوت ۲۰۰۸، در یک عملیات غافل‌گیرانه، شهر چخینوالی مرکز اوستیای جنوبی را تصرف کرد. فردای آن روز یعنی در ۸ اوت ۲۰۰۸، روسیه در واکنش به حمله ارتش گرجستان، بخشی از نیروهای خود را در مرز با اوستیا مستقر کرد. سپس تانک‌های روسیه وارد شهر چخینوالی شدند و نیروهای گرجستان را مفتضحانه به عقب راندند و تعدادی را نیز ذلیلانه اسیر کردند که این صحنه، از تلویزیون‌ها پخش شد. گرجستان منتظر کمک آمریکا و ناتو بود اما ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها گذشت ولی خبری از کمک آمریکا و ناتو برای دفع حملات روسیه نشد.

جالب است که متحدان اروپایی گرجستان، نه تنها متحد خود را کمک نکردند بلکه یک سال بعد در سپتامبر ۲۰۰۹ در گزارشی که به دستور اتحادیه اروپا در باره جنگ گرجستان و روسیه تهیه گردید، گرجستان در شروع جنگ با گلوله باران اوستیای جنوبی در ۷ اوت ۲۰۰۸، مقصر شناخته شد.

شبیه این حادثه، در سال ۲۰۱۴ در اکراین نیز رخ داد. پس از آن که ویکتور یانکوویچ از ریاست جمهوری اوکراین در فبروری ۲۰۱۴ توسط هواداران آمریکا و ناتو کنار زده شد، غرب گراها، سرمست از پیروزی، بر شهر کی‌یف پایتخت اکراین مسلط شدند. کودتاچیان غربی، به تصور این که آمریکا و ناتو را در کنار خود دارند، به سمت شرق اکراین و شبه جزیره کریمه یورش بردند اما با واکنش شدید روسیه روبرو شدند. نیروهای روسی در آغاز به شکل سربازان نقابدار و مسلح، ساختمان‌های دولتی، پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های این شبه‌جزیره را تصرف کردند. سپس ۷ هزار نیروی نظامی وارد این شبه‌جزیره شده و عملاً کنترل آن منطقه را به دست گرفتند.

پوتین رئیس جمهور روسیه در ۱۸ مارچ ۲۰۱۴ رسماً سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و این شبه جزیز را جزء جدایی‌ناپذیر روسیه خواند. در آن زمان، آمریکا و متحدان آن فقط این عمل روسیه را محکوم کردند و هیچ اقدام دیگری انجام ندادند. گفتنی است که در جنگ اکراین، صدها و بلکه هزاران تن از هواداران آمریکا و ناتو کشته شدند اما کاخ سفید و اتحادیه اروپا، آن را نادیده گرفتند. بامداد ۱۴ اپریل ۲۰۱۸، زمان آن رسیده بود تا روسیه نیز همراهی آمریکا و اتحادیه اروپا را در جنگ گرجستان و اکراین، جبران کند و فقط نظاره‌گر حملات آمریکا و متحدان آن به سوریه باشد. سخن آخر این که گرگ‌ها به هم حمله نمی‌کنند، آنان دیگران را می‌درند و یا دیگران را به دریدن وامی دارند اما به خود آسیبی نمی‌رسانند.

مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟